Uczniowie Ekonomika: Marta Bobkowska (4TL), Bartosz Skłodowski (4TI), Wiktoria Borkowska (3TA), Apolonia Polanowska (3TPT), Nataniel Szafraniec (3TP) i Julia Sprengel (2TE) spotkali się w partnerskiej szkole w miejscowości Ryken, na południu Norwegii, z młodzieżą z Niemiec, Hiszpanii i Norwegii. Pod opieką dyrektora szkoły, Tadeusza Burczyka, Ewy Balcerzak - szkolnego koordynatora projektu, Sandry Marrero-Miszker, uczącej języka hiszpańskiego oraz Małgorzaty Dietrich, nauczycielki przedmiotów informatycznych realizowali zadania projektowe związane z „Nauką języków obcych poprzez Blended Learning” (Fremdsprachenerwerb durch Blended Learning).
Lekcja języka norweskiego
Wspólne działania zostały poprzedzone zwiedzaniem nowoczesnej szkoły, posiadającej bogatą ofertę kształcenia, m.in. w zakresie technologii medialno-komunikacyjnej, budownictwa, projektowania i wykańczania wnętrz, zdrowia i wychowania.
Gospodarze zaproponowali lekcję języka norweskiego, celem poznania podstawowych zwrotów umożliwiających komunikację. Następnie młodzież podzielona na grupy językowe, uczestniczyła
w lekcji języka hiszpańskiego i niemieckiego (zgodnie z założeniami projektu uczniowie uczą się podstaw tych języków).
W programie przewidziano udział w lekcjach przedmiotów zawodowych - programistów oraz architektów.
Zajęcia w grupach
W kolejnych dniach uczniowie pracowali w ośmioosobowych grupach, z udziałem dwóch przedstawicieli krajów partnerskich. Wykorzystując program Twine, przygotowywali plan strony internetowej realizowanego projektu w ramach programu „Erasmus plus”. Rozpoczęli od gromadzenia materiałów, min. zdjęć szkoły i uczestników projektu, by ostatniego dnia w obecności opiekunów - nauczycieli zaprezentować efekty swojej pracy, które zostaną zamieszczone na platformie eTwinning. - Zespołowa praca była okazją do podnoszenia kompetencji językowych i współpracy. Do integracji międzynarodowej grupy przyczyniło się również wspólne wyjście na kręgle i autokarowa wycieczka do Oslo - zdradza szkolny koordynator projektu Ewa Balcerzak. - Pod opieką przewodnika poznaliśmy największe atrakcje stolicy Norwegii, min. Park Vigeland, w którym znajduje się 212 rzeźb przedstawiających wykonane z kamienia, brązu i kutego żelaza nagie postacie dorosłych oraz dzieci w różnych pozach i sytuacjach, a także Monolit - gigantyczną kamienną kolumną, uformowaną z sylwetek 121 nagich ludzi w różnym wieku. Byliśmy w znajdującym się u podstawy znanej skoczni narciarskiej, Holmenkollen. Muzeum Narciarstwa - najstarszego na świecie muzeum poświęconego tej dyscyplinie sportu. Udało nam się również wjechać na punkt widokowy zapewniający widok na stolicę Norwegii, w tym port przy fiordzie, tereny rekreacyjne i zalesione wokół miasta - opowiada.
Zmiana warty straży królewskiej
Kolejnym punktem była wizyta w Muzeum Kon Tiki, upamiętniającym słynną wyprawę norweskiego podróżnika Thora Heyerdahla.
- Znajdowały się tam jego zdjęcia, pamiątki oraz tratwa „Kon Tiki” z balsy i łódka „Ra” z papirusu, umożliwiające wyprawę przez ocean. Następnie pod Pałacem Królewskim, w którym mieści się oficjalna siedziba monarchów, byliśmy świadkami defilady i uroczystej zmiany warty straży królewskiej. Spacer po mieście zapewnił nam dotarcie do Uniwersytetu, Teatru Narodowego i Ratusza, w którym odbywają się uroczystości wręczenia Pokojowej Nagrody Nobla - mówi koordynatorka projektu. - W pobliskim Centrum Pokojowej Nagrody Nobla znajdowało się interaktywne muzeum zapewniające wiedzę o fundatorze nagrody, Alfredzie Noblu i wszystkich laureatach nagrody w tej kategorii, także o Lechu Wałęsie, który otrzymał tę nagrodę w 1983 roku – przypomina E. Balcerzak.
Międzynarodowe mosty przyjaźni
Ostatnim punktem wycieczki grupy z Ekonomika była Opera - największy obiekt kulturalny Norwegii.
- Główną atrakcją Opery jest dostępny i możliwy przez cały rok spacer po jej dachu. To wspaniały punkt widokowy na zmieniającą się dynamicznie w ostatnich latach okolicę centrum Oslo. Była to bardzo ciekawa wycieczka, podczas której gospodarze - organizatorzy starali się pokazać nam jak najwięcej miejsc i atrakcji w krótkim czasie - przyznaje Ewa Balcerzak, która dodaje, że podczas wspólnego spotkania były realizowane nadrzędne cele projektu, jakimi są współpraca
i rozwijanie kompetencji kluczowych, zwłaszcza komunikacja w języku obcym i próby nauki kolejnego języka - hiszpańskiego i niemieckiego, doskonalenie umiejętności IT, a także budowanie wspólnych mostów przyjaźni między społecznościami i poznanie nowych miejsc.
Jak podsumowuje nauczycielka, przed społecznością szkolną kolejne spotkanie w międzynarodowym gronie. Na przełomie maja i czerwca odbędzie się w Zespole Szkół Ekonomicznych.
- Zatem czas na przygotowania - podsumowuje Ewa Balcerzak.
Napisz komentarz
Komentarze