Tradycją stało się już, że niemal wszystkie roboty remontowe w naszym regionie są opóźnione. Nie inaczej jest z drogą wojewódzką 222. Pierwotnie określony termin umowny przewidziany na wykonanie robót upłynął 30 kwietnia tego roku. Jak jednak zapewniają zarządcy drogi, zasadnicze prace zostały już zakończone.
- W trakcie realizacji zadania wystąpiły okoliczności skutkujące koniecznością wydłużenia terminu realizacji robót, za które de facto nie odpowiada żadna ze Stron. W dniu 29.08.2019 r. nastąpiło wydłużenie terminu realizacji robót do dnia 30 czerwca 2020 roku. W tym miejscu należy zauważyć, że wykonawca zintensyfikował roboty na całym odcinku drogi wojewódzkiej nr 222 objętym rozbudową, co powinno pozwolić na ich zakończenie i tym samym odbiór jeszcze w roku bieżącym – mówi Anna Mątewska, zastępca Dyrektora ds. Inwestycji Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.
„Rowy śmierci”
Opóźniony termin zakończenia robót nie budzi jednak tak wielkich kontrowersji, jak głębokie rowy, nazywane również przez kierowców – „rowami śmierci”.
- Roboty zostały wykonane zgodnie z przeznaczoną na ten cel dokumentacją projektową.
Rowy są elementem technicznym drogi i należą do wyposażenia technicznego pasa drogowego. Często pełnią funkcję ochronną drogi przed napływem wód z terenów przyległych oraz przed utratą funkcji infiltracyjnej – tłumaczy Anna Mątewska.
„Bariera jest fizyczną przeszkodą”
Zdaniem kierowców, wystarczy minimalny przymrozek, by nawet na prostej jezdni, doszło do nieszczęścia. Nie wszędzie jednak zostaną zamontowane elementy oddzielające jezdnię od rowów.
- ZDW w Gdańsku chciałby najpierw wytłumaczyć, że bariera ochronna jest urządzeniem bezpieczeństwa ruchu drogowego, ale jest także fizyczną przeszkodą, która w przypadku uderzenia w nią pojazdu stanowić może zagrożenie dla zdrowia lub życia uczestników ruchu drogowego.
Bariery ochronne, zgodnie z obowiązującymi w tej materii wytycznymi powinno się stosować jedynie wtedy, gdy ich brak mógłby mieć bardziej negatywne skutki dla osób przebywających w pojeździe oraz dla osób i obiektów znajdujących się w obszarze zagrożonym, niż w przypadku zastosowania barier.
Kierując się powyższą zasadą, tut. Zarząd informuje, że bariery drogowe, ze względu na głębokość rowów, zostały zamontowane wyłącznie w miejscach wymaganych warunkami technicznymi jakim powinny odpowiadać drogi i ich usytuowanie.
Ponadto, lokalizacja urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego wynika z zaopiniowanego przez Policję i ZDW Gdańsk a następnie zatwierdzonego przez Departament Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego projektu docelowej organizacji ruchu – podsumowuje zastępca Dyrektora ds. Inwestycji ZDW w Gdańsku Anna Mątewska.
Napisz komentarz
Komentarze