Ostatnie lata na kolei wystawiły pasażerów na wielką próbę. Zwłaszcza na Pomorzu remonowano najważniejsze linie kolejowe i remontowano dworce w większych miastach i perony w małych miejscowościach. Także tczewski dworzec zmieniał się z dnia na dzień. Pamiętamy toi toje na placu przed Galerią Kociewską. Kontenery z kasami oraz gruntowną przebudowę dworca, podczas którego całość podzielono na pół, by w końcu wyodrębnić na czas prac wąski korytarz otoczony płytami wiórowymi.
Od paru tygodni możemy cieszyć się z nowego, tczewskiego dworca. Oficjalnej otwarcie obiektu przez oficjeli jest jedynie przysłowiową „wisienką na torcie”, która przypadła tym razem politykom i menadżerom. Cały obiekt zaprezentowano władzom spółki kolejowej oraz zaproszonym politykom.
Podczas konferencji z okazji oficjalnego oddania Dworca PKP w Tczewie do użytku, dowiedzieliśmy się o licznych udogodnieniach dla podróżnych w tym osób niewidomych oraz innych niepełnosprawnych. Dworzec oddawany jest w ramach ogólnopolskiej przebudowy 192 dworców w kraju za ok. 2 mld zł. Wiceminister Małecki podkreślił, że do tej pory kolej zwijała się, a nie rozwijała.
- Dworzec w Tczewie jest szczególny z uwagi na tradycje kolejarskie oraz historie także tą związaną z wielką ofiarnością – mówił Maciej Małecki, wiceminister, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Modernizacja dworca rozpoczęła się w sierpniu 2019 i została wykonana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki niej pochodzący z 1949 r. budynek, wybudowany według projektu inż. arch. Zygmunta Polatyńskiego, odzyskał swoje walory estetyczne i stał się obiektem nowoczesnym. Renowacji poddano m.in. elewację. Wykończono ją po ociepleniu, ciemnoczerwonymi płytkami klinkierowymi z szaro-brązowymi i czarnymi przypaleniami, które zestawiono z jasną stolarką okienną i drzwiową. Całość uzyskanego efektu estetycznego podkreśliła nowa iluminacja.
Wnętrze dworca nabrało jednorodnego wymiaru estetycznego. Przestrzeń obsługi podróżnych,
w tym hol kasowy z naświetlami w górnej części, utrzymano w neutralnych kolorach, łącząc umiejętnie szarości z bielą. Zamontowano w nim minimalistyczne i nowocześnie prezentujące się oprawy oświetleniowe umiejscowione w kasetonowym stropie. Hol wyposażono również w metalowe ławki w kolorze grafitowym, gabloty z rozkładem jazdy, a także elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz całkowicie nowy system informacji głosowej. W sąsiedztwie położonego centralnie holu zlokalizowano kasy biletowe, toalety oraz cztery lokale na wynajem. Z niego również dostaniemy się bezpośrednio do zabudowanej kładki prowadzącej na perony oraz do dzielnicy Zatorze. Nowością w holu dworca są schody ruchome, którymi pasażerowie mogą się przemieścić na poziom – 1, gdzie zlokalizowano niewielką poczekalnię, pasaż handlowy, komendę Straży Ochrony Kolei oraz pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych.
– Dworzec w Tczewie to ważne miejsce na kolejowej mapie województwa pomorskiego. Jestem przekonany, że po przeprowadzonej modernizacji i wprowadzonych w jej trakcie usprawnieniach, spełni on wszystkie oczekiwania korzystających z niego pasażerów kolei – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
– Otwarcie zmodernizowanego dworca w Tczewie to kolejny element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Mieszkańcy kolejnego miasta powiatowego zyskują dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesny i proekologiczny budynek dworca stanie się centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Gdańska i Warszawy. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
– Modernizacja obiektu w Tczewie to kolejna, po dworcach w Prabutach i Pszczółkach, inwestycja zakończona w tym roku przez PKP S.A. w województwie pomorskim. Niedawno rozpoczęliśmy budowę nowego dworca w Pruszczu Gdańskim i przebudowę Gdańska Wrzeszcza. To wszystko pokazuje, że Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w tym województwie nabiera rozpędu – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.
– Dworzec kolejowy w Tczewie odzyskał historyczny blask, a jednocześnie stał się budynkiem bardziej nowoczesnym, dopasowanym do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a także zapewniający wyższy poziom bezpieczeństwa. Realizacja projektu była możliwa dzięki znaczącemu dofinansowaniu z Funduszy Europejskich oraz pieniędzy z budżetu państwa – mówi Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
– Jestem przekonana, że zmodernizowany, dzięki Funduszom Europejskim, dworzec w Tczewie zachęci jeszcze więcej pasażerów do korzystania z kolei, a także stanie się jedną z wizytówek Europejskiego Roku Kolei, obchodzonego w Unii Europejskiej w tym roku - stwierdziła Joanna Lech, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych. - Podróżowanie koleją jest przyjazne dla środowiska i przybliża nas do osiągnięcia neutralności klimatycznej w ramach Europejskiego Zielonego Ładu, ale kolej to również najbezpieczniejszy rodzaj transportu lądowego. Warto podkreślić, że wyremontowanie dworca w Tczewie jest elementem większego projektu, którego celem jest wzmocnienie roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju dzięki poprawie stanu połączeń kolejowych w sieci TEN-T i poza siecią.
Dzięki przebudowie dworzec w Tczewie stał się bardziej przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. W budynku zamontowano nowe windy oraz drzwi automatyczne. Ponadto w posadzce przestrzeni ogólnodostępnych oraz najbliższym otoczeniu dworca ułożono specjalne ścieżki prowadzące. Nowością są również oznaczenia w alfabecie Braille’a, a także plany dotykowe dworca. Warto wspomnieć także o obniżonych okienkach kasowych ułatwiających obsługę podróżnych poruszających się na wózkach.
Usprawnienia dla osób z niepełnosprawnościami to niejedyne nowe rozwiązania na dworcu
w Tczewie. Poprzez montaż nowoczesnych systemów monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych poprawiono bezpieczeństwo budynku oraz osób w nim przebywających. Z kolei dzięki wprowadzeniu energooszczędnego oświetlenia, zastosowaniu paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej” energii, ociepleniu budynku oraz wymianie stolarki okiennej i drzwiowej dworzec stał się bardziej przyjazny środowisku. W celu optymalizacji zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody zamontowano również system BMS (Building Management System), sterujący pracą instalacji i urządzeń na terenie obiektu.
W bezpośrednim otoczeniu dworca ułożono nową nawierzchnię nawiązującą do istniejącej na placu przed budynkiem oraz uporządkowano tereny zielone. Przy południowej elewacji zlokalizowano stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy jednośladów.
Łączny koszt przebudowy dworca w Tczewie to prawie 17,9 mln zł brutto. Wykonawcą prac budowlanych była firma Poleko Budownictwo Sp. z o.o., natomiast dokumentację projektową opracowało Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan sp. z o.o.
Jaki jest nowy dworzec?
Adam Burczyk, z-ca prezydenta Tczewa
- Dla mnie najważniejszym elementem jest dostęp dworca dla osób niepełnosprawnych. Pomijam, że lepsze nagłośnienie sprawi, że osoby mające problemy ze słuchem, będą mogły łatwiej zrozumieć zapowiedzi nadjeżdżających pociągów. Także osoby a wózkach, o kulach będą mogły łatwiej pokonywać schody, zejścia wejścia, ponieważ zainstalowano windy, ruchome schody, czy automatycznie otwierane drzwi. To także dopełnienie węzła transportowego. Mamy przecież i wiaty rowerowe i parkingi dla aut. Także otoczenie dworca uległo poprawie estetycznej. Sama estetyka to rzecz gustu i nie wypowiem się. Jest jednak ładnie, czysto i schludnie.
Jacek Prętki, przew. Sekcji Regionalnej Kolejarzy Związku Zawodowego Regionu Gdańskiego NSZZ „Solidarność”
- Ta inwestycja to spełnienie marzeń wszystkich podróżnych, zwłaszcza tczewian – mieszkańców osiedla Zatorze. Rozmawiałem z samorządowcami Stanisławem Smolińskim i Barbarą Kamińską o tym, że pod koniec lat 90-tych ten dworzec był już remontowany. Dzięki ś.p. Maciejowi Płażyńskiemu, ówczesnemu marszałkowi Sejmu, połączyliśmy Nowe Miasto z Zatorzem za pomocą łącznika. Wykorzystano fotowoltaikę – zieloną energię i dworzec będzie, przynajmniej częściowo - samowystarczalny. Myślę, że będziemy mogli chwalić się naszym obiektem w całej Polsce. Problemem jest jednak wandalizm. Perony należą do PLK, hol i zaplecze do PKP, zabezpiecza całość SOK, a także firma ochroniarska. Mieliśmy nie tak dawno ewidentny przykład wandalizmu – uszkodzenie zupełnie nowych drzwi automatycznych i windy. Wszyscy reagujmy na takie zniszczenia, powiadamiając SOK, ochronę czy policję. Nie pozostawajmy obojętni, wtedy dworzec będzie służył nam długo!
Napisz komentarz
Komentarze