Jak pokazuje życie, nie musimy wcale wychodzić z własnego mieszkania, by stracić swoje oszczędności - wystarczy kilka chwil w Internecie. Policjanci ze Starogardu Gdańskiego podsumowali zgłoszenia z kategorii oszustw internetowych za okres od 1 stycznia do połowy lutego 2022 roku. Z przeprowadzonej analizy wynika, że tylko w tym roku aż 50 mieszkańców powiatu starogardzkiego padło ofiarą oszustów w sieci. Średnio jedna osoba dziennie traciła swoją gotówkę. Łączne straty powstałe w wyniku internetowych oszustów wyniosły ponad 215 tys. zł. Najwięcej, bo aż 70 000 zł stracił mężczyzna, który zainwestował swoje oszczędności w zakup kryptowalut od nieuczciwego sprzedawcy.
W 27 zgłoszonych przypadkach mieszkańcy zostali oszukani w czasie zakupów lub sprzedaży różnego rodzaju towarów za pośrednictwem portali ogłoszeniowych. Klikając w linki przesłane przez oszustów, udostępniając kody BLIK, czy robiąc przelewy na konta przestępców, bez ich wcześniejszej i szczegółowej weryfikacji z kont osób pokrzywdzonych wypłynęły pieniądze o łącznej wartości ponad 78 tys. zł.
Dwa z odnotowanych przypadków dotyczyły kilkuzłotowych dopłat do przesyłek kurierskich, jednak w wyniku działania oszustów, oczekujące na paczkę osoby straciły w tej sytuacji łącznie 2 tys. zł.
Aż 11 osób straciło łącznie ponad 12 tys. zł., przekazując oszustom kody BLIK do autoryzacji transakcji bankowych.
Policjanci apelują o szczególną ostrożność w czasie internetowych zakupów. Zawsze sprawdzajmy sprzedającego, ustalmy jego adres i numer telefonu, przeczytajmy komentarze wystawione przez wcześniejszych klientów. Aby zweryfikować sklep internetowy, korzystajmy z informacji zamieszczanych na stronie Ceidg.gov.pl Pamiętajmy również o zainstalowaniu na swoim komputerze odpowiedniego oprogramowania, które ochroni nas przed wirusami i internetowymi włamywaczami. Na prośbę nieznanych nam osób, nigdy nie instalujmy na swoich urządzeniach programów pozwalających na przejmowanie pulpitu. Unikajmy klikania w linki otrzymane SMS-em lub mailem od nieznanego nam nadawcy. Zachowajmy ostrożność, bądźmy czujni i uważajmy na to, komu i w jakim celu przekazujemy kod BLIK. Przeprowadzając internetowe transakcje, unikajmy pośpiechu i rutyny. Chrońmy swoją tożsamość w sieci i nie udostępniajmy nikomu haseł dostępowych do bankowości elektronicznej.
Gdy zostaniemy jednak oszukani przez wirtualnego sprzedawcę, jak najszybciej zgłośmy to na policję. Pamiętajmy również, aby zachować wszystkie maile, SMS-y czy numery telefonów, przy pomocy których kontaktowaliśmy się z oszustem. Pomoże to później namierzyć policji przestępcę.
Napisz komentarz
Komentarze