Wszyscy pracowali nad realizacją założeń projektowych, jakimi były współpraca i rozwijanie kompetencji kluczowych, zwłaszcza komunikacja w języku obcym i próby nauki kolejnego języka - hiszpańskiego i niemieckiego, doskonalenie umiejętności IT, a także budowanie wspólnych mostów przyjaźni między społecznościami oraz poznanie nowych miejsc.
Pierwszego dnia liczne grono gości powitał dyrektor szkoły, Tadeusz Burczyk i szkolny koordynator projektu, Ewa Balcerzak. Następnie uczniowie pod opieką anglistki, Alicji Günther, uczestniczyli w zajęciach integracyjnych, goście mieli okazję spróbować swoich sił, ucząc się podstawowych zwrotów w języku polskim (powitanie, przedstawianie się), a także odczytywanie łamańców językowych. Zdobyli wiedzę o polskich zwyczajach, potrawach, miejscach, które warto odwiedzić, a na zakończenie spróbowali polskich słodyczy. Tego samego dnia odbyli spacer po szkole w towarzystwie uczniów Ekonomika, poznali miasto, uczestnicząc w grze terenowej przygotowanej przez pracowników Muzeum Ziemi Kociewskiej.
Zwiedzanie Gdańska i Malborka
Kolejny dzień był zarezerwowany na zwiedzania Gdańska z przewodnikiem. Młodzież wraz z nauczycielami wędrowała ulicami miasta, które wzbudziło duży podziw gości. Na drodze znalazły się najbardziej charakterystyczne miejsca: Muzeum Poczty Polskiej, Ratusz Staromiejski, Złota Brama, Ratusz Miejski, Długi Targ z Fontanną Neptuna. Wycieczka zakończyła się zwiedzaniem Muzeum II Wojny Światowej. To nie jedyny wyjazd poza miasto. Grupa projektowa uczestniczyła również w wycieczce do Malborka. Wyjazd odbył się wieczorem. Dużo wrażeń dostarczyło nocne zwiedzanie zamku wzniesionego przez Krzyżaków.
Praca w międzynarodowych grupach
W plan projektu wpisana została praca z programem edukacyjnym Alice, służącym do programowania animacji komputerowych. Pod opieką Małgorzaty Dietrich, uczącej przedmiotów informatycznych, uczniowie pracowali w międzynarodowych grupach, których zadaniem było stworzenie prostego programu generującego grafikę 3D przedstawiającą pomysł na naukę języka obcego: hiszpańskiego, niemieckiego, angielskiego i polskiego. Praca z programem wzbudziła duże zainteresowanie. Była okazją do wspólnej zabawy i nauki języka obcego. Na zakończenie każda grupa miała możliwość zaprezentowania efektów swojej pracy na forum.
Dodatkową inspiracją do zaangażowania się w programowanie było zaprezentowanie przez uczniów klasy drugiej o profilu automatyk humanoidalnego robota, który posiada funkcję rozpoznawania twarzy i mowy, odpowiada na pytania, wykonuje podstawowe działania matematyczne i wyszukuje informacje w Internecie. Projekt ten otrzymał główną nagrodę w konkursie „Razem do Zawodu”. Nauka języka hiszpańskiego i niemieckiego odbywała się również na zajęciach prowadzonych dla uczestników projektu przez nauczycieli uczących tych języków, Sandrę Marrero-Miszker i Małgorzatę Świeczkowską.
Celem lekcji języka hiszpańskiego była nauka hiszpańskich gestów jako formy komunikacji niewerbalnej. Są one również formą komunikacji, dlatego nie powinno się umniejszać ich znaczenia. Podsumowaniem lekcji był pokaz filmików nagranych przez grupy uczniów z różnych krajów. Wszystkie prace zostały zamieszczone w serwisie internetowym Youtube.
Na zajęciach języka niemieckiego uczniowie z Hiszpanii systematyzowali wiedzą z zakresu podstawowych zwrotów: powitanie, przedstawianie się, co utrwalali na kartach pracy. Lekcja była również okazją do rozmowy o zainteresowaniach.
Wyjazdy na zagraniczne praktyki zawodowe
Spotkanie w Polsce było ostatnim, podsumowującym, wpisanym w plan projektu. Grupa projektowa pracowała wcześniej w Niemczech, w Hiszpanii (z powodu pandemii tylko Niemcy) i Norwegii.
- Mamy świadomość, że działania podejmowane w naszej szkole w ramach programów unijnych „Erasmus +” są wizytówką Zespołu Szkół Ekonomicznych. Młodzież od kilku lat wyjeżdża na zagraniczne praktyki zawodowe i spotkania z rówieśnikami z innych krajów. Uczniowie doskonalą umiejętności językowe w zakresie języka angielskiego, niemieckiego i hiszpańskiego, pokonują bariery, poznają nowych ludzi i nowe kultury, a przez to umacniają się w przekonaniu, że warto się uczyć. Dla nauczycieli współpraca partnerska i wyjazdy do szkół partnerskich to szansa na poznanie pracy innych placówek, możliwość porównania systemów edukacyjnych. Spotkania, sesje robocze dostarczają nam cennych informacji do dalszej pracy - zaznacza Ewa Balcerzak, koordynator projektu.
Napisz komentarz
Komentarze