piątek, 22 listopada 2024 07:10
Reklama
Reklama

Wielkie otwarcie przekopu Mierzei Wiślanej. Szykują się ciekawe koncerty

Oficjalna inauguracja działalności Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, zbudowanego jako pierwszy etap nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, nastąpi 17 września 2022 roku. Docelowe parametry, zgodnie z harmonogramem prac, uzyskane zostaną w przyszłym roku, po zakończeniu pogłębiania toru wodnego na Zalewie Wiślanym i Rzece Elbląg.
Wielkie otwarcie przekopu Mierzei Wiślanej. Szykują się ciekawe koncerty

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 25 kilometrów. Samo przejście przez Zalew Wiślany wynosi nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.

Droga wodna zaprojektowana została dla statku o długości 100 m (zestaw barek do 180 m), szerokości 20 m i zanurzeniu 4,5 m.

BUDOWA DROGI WODNEJ ŁĄCZĄCEJ ZALEW WIŚLANY Z ZATOKĄ GDAŃSKĄ – STRATEGICZNA INWESTYCJA POLSKIEGO RZĄDU
W ramach prac przygotowawczych do inwestycji przeprowadzono szereg badań i opracowano obszerną dokumentację. Były to m.in. badania batymetryczne, osadów dennych, falowania i ruchu rumowiska, dokumentacja geologiczna, koncepcja realizacyjna, raport oddziaływania na środowisko, analiza nawigacyjna, a także wielobranżowe projekty budowlane i wykonawcze. Inwestor, Urząd Morski w Gdyni, uzyskał również wymagane prawem decyzje i zezwolenia (decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, pozwolenia wodnoprawne, zezwolenia na realizację inwestycji). Pod pełnym nadzorem botanicznym, ornitologicznym i chiropterologicznym w lutym 2019 przeprowadzono oczyszczenie terenu z drzewostanu, w którego skład w większości wchodziła sosna pospolita w wieku powyżej 70 lat, posadzona przez leśników w okresie powojennym. Sporządzano także wszystkie niezbędne inwentaryzacje przyrodnicze oraz ekspertyzy techniczne. Teren całej inwestycji został również oczyszczony z obiektów ferromagnetycznych, które mogłyby przeszkadzać w prowadzeniu prac na lądzie i wodzie. W październiku 2019 roku podpisano umowę na wykonanie pierwszej części inwestycji, a następnie przekazano plac budowy wykonawcy.

Część pierwsza – port osłonowy na Zatoce Gdańskiej, kanał żeglugowy wraz ze śluzą przez Mierzeję Wiślaną, sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym
Część pierwsza inwestycji obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym, budynków technicznych, w tym Kapitanatu Nowy Świat wraz z instalacjami, parkingami oraz punktem widokowym.

Sercem inwestycji jest wanna szczelna śluzy. To komora o długości 230 metrów, szerokości 25 metrów, głębokości 6,5 metra do lustra wody i 2,5 metra ponad lustro.

Łącznie w ramach budowy śluzy powstały cztery bramy, służące do jej zamykania. Każda z nich złożona jest z sześciu segmentów, a każdy segment z 730 elementów. Jedna brama waży około 160 ton, a najcięższy z jej elementów 33,56 ton.

W ramach tej części powstał również nowy układ drogowy, z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiają przejazd nad kanałem. Most obrotowy w Nowakowie, którego budowę już rozpoczęto w ramach drugiej części inwestycji, będzie składał się z przęseł o łącznej rozpiętości 103 m.

Natomiast łączna długość jednego z dwóch mostów na Mierzei Wiślanej to ponad 60 m, a masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550 – 560 ton. Każdy z tych mostów składa się z 44 elementów, które wytworzone zostały w zakładzie prefabrykacji konstrukcji stalowych, dowiezione na budowę i jak klocki złożone w całość. Najcięższy z pojedynczych elementów waży ponad 48 ton. Mimo tak specyficznej konstrukcji i masy, mosty zostały zmontowane co do milimetrów i wyważone co do kilogramów. Na Zalewie Wiślanym zbudowano wyspę, również w ramach części pierwszej, na której składowany będzie urobek, a docelowo stanowić będzie siedlisko dla ptaków. Wyspa ma kształt elipsy o wymiarach 1906 na obwodzie 4,9 km i łącznej powierzchni 180 ha.

Pojemność całkowita wyspy to 9,2 mln m3. Do jej budowy użyte został ok. 140 tys. ton kamienia hydrotechnicznego, co wypełniłoby 3,5 tys. wagonów kolejowych.

Część druga – obudowa brzegów rzeki Elbląg, most w Nowakowie
Druga część inwestycji, również w trakcie realizacji, to przebudowa istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku o długości około 10,4 km i szerokości toru mierzonego w dnie na rzece 60 m, a w rejonie Nowakowa 40 m, w zakresie obudowy brzegów. Główny zakres prac to umocnienie brzegów rzeki przy użyciu m. in. ścianek szczelnych oraz kotew gruntowych i obejmuje:
- wykonanie kotew gruntowych o łącznej długości 202.000 mb
- wykonanie umocnienia brzegów za pomocą stalowej ścianki szczelnej na długości brzegu 13,3 km (głębokość wbicia ścianki od -14 m do -21,5 m n.p.m.; łączna powierzchnia ścianek to 234.000 m2, łączny ciężar ścianek to 37.400 ton stali)
- wykonanie umocnienia brzegów za pomocą żelbetowej ściany szczelinowej na długości brzegu 1,7 km (głębokość ścian do -20 m n.p.m.; całkowita powierzchnia ścian szczelinowej to 64.390 m2; grubość ściany 0,8 m)
-budowa mostu obrotowego na rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, w odległości około 650 m od istniejącego mostu pontonowego. Parametry nowoprojektowanego obiektu: długość 104,3 m rozpiętość przęseł 2 x 51,5 m.

Część trzecia – tor wodny na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg
Trzecia część, scalająca całą inwestycje, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg. Odcinek toru obecnie realizowany to ok. 8.200 m na Zalewie Wiślanym.

Przedmiot bieżącego zamówienia obejmuje m.in.:
- roboty czerpalne
- transport i refulację urobku z wbudowaniem w nowoprojektowaną wyspę na Zalewie Wiślanym
- zakup, dostarczenie i ustawienie oznakowania nawigacyjnego Miejscem odkładu urobku z robót czerpalnych będzie wyspa refulacyjna na Zalewie Wiślanym. W ramach nowego oznakowania nawigacyjnego zaprojektowano 35 pław, w tym 18 pław czerwonych po stronie lewej i 17 pław zielonych po stronie prawej.




 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Polak 15.09.2022 10:55
putinowcy i wszarze z czerwonymi książeczkami pzpr , wynocha z Polski , dość brużdziliście czerwone sku.rwiele , powinni odebrać wam renty i emerytury - swołocz !!!

bolo 15.09.2022 09:15
Matko jedyna!!! Od pół roku słyszę otwarcie kanału, otwarcie kanału , otwarcie kanału !!!! A tu prawda jest taka że nic nie jest otwarte !!! to samo z tunelem pod Świną, otwarcie, otwarcie, otwarcie !! Albo gaz z Norwegii niedługo w Polsce. Gazociąg Baltic Pipe gotowy do pracy, gotowy, gotowy, gotowy. A prawda jest taka że nic nie jest gotowe i nic nie jest otwarte !!! Propaganda jak za komuny !!!

Pani z BMW 15.09.2022 12:27
Ale ty jesteś... "dziwny". Przecież na tym świecie tak już jest, że przed otwarciem jakiegoś obiektu to otwarcie jest zapowiadane wcześniej. A poza tym perfidnie kłamiesz, bo przekop jest gotowy. Wsiądź w swojego rozklekotanego złoma i pojedź na Mierzeję przekonać się na własne oczy, że przekop jest gotowy. Poza tym, weź coś na wstrzymanie albo znajdź sobie dziewczynę, bo żal mi ciebie, kiedy widzę tą agresję i to multum wykrzykników w twoim wpisie.

*analityk 15.09.2022 13:54
Ugryzło cię jakieś wściekle zwierze?

Kajakarz 14.09.2022 20:51
Nowa trasa kajakowa z 2 mld zł

Kaśka 15.09.2022 03:45
Jesteś pusty jak ten kajak.

no jo 14.09.2022 14:25
Kanały dla chwały, ale po co?

jolka 14.09.2022 14:47
Zebyś się dziwił.

Kaśka 15.09.2022 03:46
Po jajco putinowcu.

Wujek dobra rada 15.09.2022 07:14
Jeśli nie wiesz, po co jest ten kanał, to może czas udać się do specjalisty i zbadać poziom IQ. Albo może lepiej nie, bo już cie nie wypuszczą...

KOMENTARZE
Autor komentarza: agataTreść komentarza: "Nową przypowieść Polak sobie kupi, Że i przed szkodą, i po szkodzie głupi." autor: Jan Kochanowski. Ciągle na czasie i czuję, że aktualne będzie do końca swiata.Data dodania komentarza: 29.10.2024, 11:44Źródło komentarza: Skrzywdzeni pracownicy wnoszą pozwy przeciw PKP Cargo. Pierwszymi zwalnianymi kolejarzami są ci należący do związku „Solidarność”!Autor komentarza: buźkaTreść komentarza: Ja tu widzę faszystowskie świnie przy korycie. Nic więcej.Data dodania komentarza: 28.10.2024, 21:54Źródło komentarza: Promocja książki dr. Mateusza Kubickiego pt. "Okupacja niemiecka w powiecie starogardzkim w latach 1939–1945"Autor komentarza: agataTreść komentarza: Rączki poobcinać a nie że teraz za nasze pieniądze dlej będą nic nie robic tylko spać i jeśćData dodania komentarza: 28.10.2024, 11:34Źródło komentarza: Policjanci zatrzymali włamywaczy, którzy trzykrotnie okradli niezamieszkały budynek w TczewieAutor komentarza: tutamTreść komentarza: Jeśli co roku ze wszystkich szkół średnich w Starogardzie na studia do Gdańska wyjeżdżają prawie wszyscy maturzyści i po skończeniu studiów już nie wracają, to niestety może tak być.Data dodania komentarza: 28.10.2024, 00:20Źródło komentarza: Starogard się wyludnia?! Z roku na rok miasto liczy coraz mniej mieszkańcówAutor komentarza: tutamTreść komentarza: Dlaczego osoby z marginesu noszą dziś bejsbolówki albo kaptury? Skąd ta wieśniacka hip-hopowa moda?Data dodania komentarza: 27.10.2024, 23:36Źródło komentarza: Ukradł 100 metrów kabla z budowy. Złodziej stanie przed sądemAutor komentarza: tutamTreść komentarza: Dziwnie działają narkotyki, że skakanie po dachu aut jest takie kuszące i atrakcyjne. Pewno siada psychika młodego człowieka, gdy widzi, że prawie każdy pracujący ma dziś samochód, a ja nie.Data dodania komentarza: 27.10.2024, 23:34Źródło komentarza: [NAGRANIE Z MONITORINGU] Młody nabuzowany mężczyzna skakał po dachu auta na starogardzkim Rynku
Reklama
Reklama
Reklama