Formularz IN-1 – jak wypełnić poszczególne sekcje?
Zanim przystąpisz do wypełniania druku IN-1, przygotuj ważne dane dotyczące nieruchomości, której jesteś właścicielem, użytkownikiem wieczystym lub posiadaczem. Znajdziesz je w księdze wieczystej oraz w ewidencji gruntów i budynków. Potrzebne będą: numer księgi wieczystej, numer działki, numer obrębu (arkusza mapy), adres nieruchomości oraz jej powierzchnia wyrażona w m2 lub w ha.
Pole 1. Wskaż w nim swój identyfikator podatkowy. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz podatnicy VAT podają tu nr NIP. Pozostali – nr PESEL.
Część A. Służy do wykazania danych organu podatkowego, do którego składasz informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych IN-1. W tym miejscu podaj dane urzędu miasta lub gminy, na terenie którego położona jest zgłaszana nieruchomość. W polu 5 „Okres, od którego informacja obowiązuje” podaj miesiąc następujący po miesiącu, w którym nastąpiło nabycie/przejęcie w użytkowanie wieczyste lub posiadanie działki lub budynku.
Część B. W polu 6 wskaż, czy jesteś właścicielem, czy współwłaścicielem nieruchomości. Dane współwłaściciela wykażesz w dołączanym do druku IN-1 załączniku ZIN-3.
Część C. Podaj w niej swoje dane. Adres zamieszkania musi być aktualny.
Część D1. Wypełnij informację o gruntach. Pamiętaj, że kupując dom, a nawet mieszkanie w budynku wielolokalowym, w większości przypadków nabywasz też część gruntu.
Uwaga! Wielu podatników ma problem ze znalezieniem pozycji do wskazania gruntów użytkownych na cele prywatne. Służy do tego pole 33 „Pozostałe…”.
Część D2. Wskaż dane budynków lub ich części (mieszkań, lokali). Pamiętaj o podziale na wysokości kondygnacji. Uważnie też zapoznaj się z wyjaśnieniem pojęcia powierzchni użytkowej (definicja znajduje się w formularzu, u góry sekcji). Czasem konieczne może się okazać wykonanie dodatkowych pomiarów.
Część D3. Do uzupełnienia przez posiadaczy budowli, czyli obiektów innych niż budynki, które wykorzystywane są na cele działalności gospodarczej. W tym wypadku znaczenie ma nie powierzchnia, lecz wartość pieniężna budowli.
Część E. Podaj liczbę dołączanych do formularza załączników.
Cześć F. Możesz wskazać dane kontaktowe – dzięki nim w razie wątpliwości urząd szybciej się z Tobą skontaktuje.
Część G. Czytelnie podpisz formularz.
Część H. Tu nic nie wpisuj. To pole dla urzędu.
Pomocny w prawidłowym wypełnianiu formularza okaże się przykładowy wzór jak wypełnić druk IN-1 – znajdziesz go na wielu wiarygodnych stronach internetowych.
Załączniki do druku IN-1 – które są obowiązkowe?
W zależności od tego, czy Twoja nieruchomość podlega opodatkowaniu, czy korzysta ze zwolnienia, do formularza IN-1 musisz dołączyć jeden z załączników:
ZIN-1 Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu
ZIN-2 Dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania
W przypadku współwłasności do druku IN-1 musisz też dołączyć wspomniany wcześniej załącznik ZIN-3.
Napisz komentarz
Komentarze