Godz. 16.30, Janin. Grupka 4 osób beztrosko idzie ulicą na przystanek autobusowy. Ustawione przy drodze krzyże mają ostrzegać – tutaj zginął człowiek! Czarne sylwetki schodzą na pobocze tylko wtedy, kiedy mija ich samochód. Nie mają żadnych odblasków, dla kierowców w pędzących samochodach są. Kierowca jadący z prędkością 70 km/godz. jest w stanie zauważyć ludzi z odległości 20 – 30 m. Taki odcinek pokonuje w czasie ok. 1 sekundy. Oślepiony światłami innych aut, może nie zauważyć ich w ogóle. Jedno nierozsądne wyprzedzanie może doprowadzić do tragedii.
Pamiętaj o „odblasku”
Codziennie takich sytuacji są w całym powiecie setki. Drogami i ich poboczami młodzież podąża do szkół. Chodzą ludzie, niektórzy „wężykiem”. Idą poboczami, bo stan im liczba chodników są powiecie niewystarczające do bezpiecznego korzystania z drogi przez pieszych i rowerzystów. Nic jednak nie usprawiedliwia braku odblasków. Policja apeluje o szczególną ostrożność na drogach o zmierzchu.
- Wypadków z udziałem pieszych można by uniknąć, gdyby piesi poruszający się po zmierzchu poboczem lub jezdnią byli widoczni czyli wyposażeni w elementy odblaskowe – powiedział Marcin Kunka, rzecznik Powiatowej Komendy Policji w Starogardzie Gd. - Rzadkością jest posiadanie przez pieszych elementów odblaskowych. „Odblaski" pozwalają kierującemu zauważyć pieszego już z odległości 130-150 m.
Punktów zagrożenia na mapie powiatu jest tak wiele, że trudno postarać się o ich szczegółową mapkę. Brak chodników to duży problem wszystkich jednostek samorządu terytorialnego w powiecie. O wyposażenie młodzieży w „odblaski” powinni zadbać rodzice.
Wiele do życzenia
Maria Michel, naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej UG w Starogardzie Gd. dostrzega pilną konieczność zajęcia się gminnymi chodnikami. Wyjaśnia, że największym problemem jak zawsze są pieniądze.
- Sytuacja z chodnikami jest bardzo trudna w całym powiecie, zdajemy sobie sprawę, jak bardzo wpływa to na bezpieczeństwo młodzieży i nie tylko. – powiedział Michel. – Najgorzej jest chyba z drogami wojewódzkimi przecinającymi nasz region. W miarę naszych możliwości finansowych podejmujemy działania na rzecz rozbudowy chodników. Dotyczy to m.in. bardzo niebezpiecznej drogi ze Starogardu Gd. do Tczewa, gdzie chodnik ma powstać w ramach projektu Gambit.
Wiele do życzenia pozostawia droga nr 222 w kierunku Gdańska. Niebezpiecznych miejsc w gminie jest bardzo dużo. Jednym z najgorszych punktów jest droga z Lipinek Szlacheckich do Jabłowa, którą poruszają się dzieci idące do szkoły. Młodzież dowozi bus, jednak niektórzy wolą iść pieszo. W Linowcu w bardzo niebezpiecznym miejscu wybudowano na razie jedną trzecią chodnika biegnącą od centrum. Remont jest konieczny na drodze Starogard Gd. – Koteże oraz Starogard Gd. – Rokocin – Sucumin (fragment ścieżki jest tylko w Rokicinie).
W gminie Skórcz codziennie po zmroku do miasta dochodzą mieszkańcy np. Barłożna. Taka sama sytuacja dotyczy mieszkańców Wielkiego Bukowca, którzy wieczorami drogą idą do kościoła, czy Pączewa idących do zabudowań.
Rowerzyści „bez głowy”
Obowiązek zakładania odblasków mają dzieci, lecz dorośli również powinni pamiętać o niebezpieczeństwie czyhającym na jezdni. Czasami wystarczy latarka czy światło telefonu komórkowego, aby ostrzec kierowcę przed zbliżającym pieszym. Pamiętać należy, że gdy nie ma chodnika i pobocza pieszy może korzystać z jezdni, jednak wówczas ma obowiązek iść lewą stroną drogi jak najbliżej jej krawędzi. Poruszając się po jezdni ma obowiązek ustępować z drogi nadjeżdżającym z przeciwka pojazdom. Z kolei dziecko w wieku do 15 lat poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym ma obowiązek używania elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych. Temat poruszania się bez odblasków to nie tylko problem pieszych. Zapominają o tym rowerzyści, którzy w razie niebezpieczeństwa mają jeszcze mniejsze szanse na unikniecie wypadku.
- Powiem brzydko, ale niektórzy zachowują się na drodze nieodpowiedzialnie – powiedział rowerzysta Marian Szynak ze Starogardu Gd.– Nie raz widziałem jadących po zmroku bez światła w rowerze, bez odblasku, a w niektórych przypadkach pijanych. To jest brak wyobraźni. To dotyczy także pieszych. Jeżdżę często wspólnie z dzieckiem i nie wyobrażam sobie, aby któreś z nas nie miało zabezpieczenia w odblaski. Czasami sekundy decydują o ludzkim życiu, a tragedii można łatwo i skutecznie zapobiec.
* * *
Czy musi dojść do tragedii, zanim ludzie zrozumieją, że nie są żadnym przeciwnikiem dla rozpędzonych aut?
W co należy wyposażyć nasze jednoślady?
Rower:
- z przodu - w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
- z tyłu - w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające;
- co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec;
- w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
Motorower:
- jedno światło mijania barwy białej lub żółtej selektywnej, umieszczone z przodu w pionowej płaszczyźnie symetrii pojazdu, nie niżej niż 500 mm oraz nie wyżej niż 1.200 mm od powierzchni jezdni, oświetlające drogę na odległość co najmniej 30 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza
- jedno tylne światło pozycyjne barwy czerwonej, umieszczone z tyłu w pionowej płaszczyźnie symetrii pojazdu, nie niżej niż 250 mm oraz nie wyżej niż 1.200 mm od powierzchni jezdni; jeżeli szerokość pojazdu przekracza 80 cm, powinny być dwa światła umieszczone symetrycznie względem pionowej płaszczyzny symetrii pojazdu;
- tylne światło (światła) odblaskowe, o kształcie innym niż trójkąt,
- boczne światło odblaskowe, o kształcie innym niż trójkąt, barwy żółtej samochodowej, w liczbie jedno lub dwa z każdej strony pojazdu, umieszczone nie niżej niż 300 mm oraz nie wyżej niż 900 mm od powierzchni jezdni.
Reklama
Na poboczu, blisko tragedii. Niebezpiecznie o zmierzchu. Bez odblasków, czasami „wężykiem”
KOCIEWIE. W jesienno -zimowym czasie, o zmierzchu wzrasta niebezpieczeństwo pieszych poruszających się na poboczach pozamiejskich jezdni. Mało kto pamięta o zakładaniu „odblasków”. Kierowca jadący z prędkością 70 km/godz. zauważy ludzi dopiero z odległości 20 – 30 m. To sekunda jazdy i blisko tragedii.
- Karol Uliczny
- 14.12.2009 00:00 (aktualizacja 31.07.2023 18:10)
Data dodania:
14.12.2009 00:00
KOMENTARZE
Autor komentarza: xxxTreść komentarza: Cześć jego pamięciData dodania komentarza: 8.06.2024, 09:28Źródło komentarza: Cześć i Chwała Bohaterowi! Mateusz Sitek zginął w obronie Wolnej Polski!.Autor komentarza: tutamTreść komentarza: Pamiętam. Starogardzkie MZK podstawiły autobusy do Pelplina.Data dodania komentarza: 7.06.2024, 22:53Źródło komentarza: 25. rocznica wizyty Jana Pawła II w PelplinieAutor komentarza: tutamTreść komentarza: Pod Starogardem, mniej więcej w kierunku na Pelplin/Rywałd, powstała nowa farma wiatrakowa. Widzę ją z trzeciego piętra na ul. Gdańskiej, bo mam świetny widok na las w tym kierunku. Wiatraki jeszcze się nie obracają. Tak blisko miasta wiatraków jeszcze nie było.Data dodania komentarza: 7.06.2024, 22:51Źródło komentarza: Z OSTATNIEJ CHWILI: Wicestarosta powiatu starogardzkiego zrezygnował ze stanowiskaAutor komentarza: yogTreść komentarza: gnać pałami tych zlodziejiData dodania komentarza: 7.06.2024, 15:45Źródło komentarza: STOP ideologii Zielonego Ładu i centralizacji Unii Europejskiej! KONFERENCJA PRASOWA JAROSŁAWA SELLINA I KACPRA PŁAŻYŃSKIEGOAutor komentarza: Andrzej ŁankowskiTreść komentarza: W prywatnym archiwum w Liniewie jest zdjęcie zrobione ukratkiem z momentu wykonywania morderstwa.Data dodania komentarza: 7.06.2024, 11:58Źródło komentarza: FELIETON: Pamięć o niemieckiej szubienicyAutor komentarza: Bez podpisuTreść komentarza: To bandyci🤣Piłka nożna bez policji!!!Brawo chłopaki💪Data dodania komentarza: 1.06.2024, 10:35Źródło komentarza: 4 osoby odpowiedzą za odpalanie rac i świec dymnych podczas meczu na pelplińskim stadionie
Reklama
Reklama
Reklama
Napisz komentarz
Komentarze