Mieszkańcy Tczewa i pobliskich miejscowości stracili już nadzieję na ukończenie remontu zabytkowej przeprawy nad Wisłą, łączącej Tczew z Lisewem Malborskim. Od przeszło 13 lat nadrabiają wiele kilometrów dziennie, aby dotrzeć do pracy, szkoły, czy na zakupy. W 2019 roku ówczesny konserwator zabytków Igor Strzok wstrzymał prace na mości. W ten sposób chciał uchronić dwa przęsła ESTB (Emergency Steel Truss Bridge - awaryjny stalowy most kratownicowy), które zgodnie z umową wykonawca robót mógł zezłomować. Konserwator jednak uznał, że należy je ocalić i wyeksponować, gdyż są jedynymi takimi w Polsce, które przetrwały do dziś.

Zabytkowe przęsło ESTB
Odtworzenie na wzór pierwotny cylindrycznych wież strażniczych osadzonych na filarach mostu w Tczewie (od strony miasta) oraz przemieszczenie fragmentu przęsła saperskiego ESTB na działkę w pobliżu mostu - to dwie decyzje Dariusza Chmielewskiego, pomorskiego konserwatora zabytków w Gdańsku, które umożliwiły ogłoszenie przez Starostwo Powiatowe w Tczewie przetargu na kolejny etap remontu mostu, a tym samym wydatkowanie ponad 60 milionów złotych z Krajowego Planu Odbudowy.
„PWKZ (Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków – przyp. red.) stoi na stanowisku, że objęte pozwoleniem prace (odbudowa wież) z zastrzeżeniem najwyższej jakości wykonania i rozwiązań materiałowych istotnie przyczynią się do zapewnienia technicznej integralności zabytku i przywrócenia jego właściwej formy […] Sporządzenie programu robót poprzedzono rozpoznaniem stanu historycznego i obecnego stanu zachowania zabytku.[…] Dokonano wyczerpującej analizy historycznych form zabytku, sporządzając w rezultacie projekt rekonstrukcji zapewniającej przywrócenie szeroko rozumianych estetycznych i historycznych walorów unikatowej konstrukcji, z uwzględnieniem zarówno aktualnych wymogów funkcjonalnych i konstrukcyjnych, jak i najwyższych standardów konserwatorskich” - zapisano w uzasadnieniu decyzji.
Z kolei przeniesie powojennych przęseł ESTB (zgodnie z pierwotną technologią montażu i demontażu tego typu konstrukcji) na działkę przy moście, "umożliwi pełne rozpoznanie obecnego stanu zachowania zabytku, a w rezultacie jednoznaczne wyznaczenie celu i zakresu działań konserwatorskich niezbędnych do trwałego zachowania jego wartości" – podkreślono w uzasadnieniu.
Prace mają potrwać maksymalnie 11 miesięcy
Segmenty mostu ESTB znajdą się obecnie na ogrodzonym i monitorowanym całodobowo terenie.
- Honorując ustalenia poprzedniego konserwatora dotyczące formy architektonicznej mostu, zarówno przyczółku, jak i wież na filarach od strony Tczewa, dostosowaliśmy wymiary projektu do już zrealizowanych fragmentów inwestycji - żelbetowych fragmentów konstrukcji filarów i przyczółku - podsumowuje Dariusz Chmielewski,
- 30 stycznia wszczęta została procedura związana z udzieleniem zamówienia publicznego na wykonanie robót budowlanych w ramach zadania pn. „Przebudowa Mostu Tczewskiego - etap II” – poinformował Mirosław Augustyn, starosta tczewski.
Termin składania ofert ustalono na 17 marca. Same prace mają trwać nie dłużej niż 11 miesięcy.
Napisz komentarz
Komentarze