Koleje Dużych Prędkości i ich znaczenie
System Kolei Dużych Prędkości (KDP) ma znacząco usprawnić połączenia między największymi miastami w Polsce, zwłaszcza na trasie łączącej Centralny Port Komunikacyjny (CPK) z Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Projekt przewiduje budowę nowych torów przystosowanych do prędkości 250 km/h z opcją zwiększenia ich do 350 km/h w przyszłości.
KDP w Kaliszu – zmiana planów
Pierwotne koncepcje przewidywały poprowadzenie linii Sieradz-Poznań Główny (wariant nr 9) wzdłuż istniejących torów i włączenie kaliskiego dworca do nowej infrastruktury. Projekt miał też uwzględniać skrót kolejowy przez osiedle Rypinek, skracający krętą trasę na południu miasta. W efekcie Kolej Dużych Prędkości Kalisz miała ożywić to miasto.
Obecne władze CPK zmieniły początkowe założenia. Nowe tory mają przechodzić przez osiedla Rypinek i Zagorzynek, a później – w rejonie ulicy Wrocławskiej – odbijać na północny zachód w stronę Poznania. Takie rozwiązanie wywołało silny sprzeciw lokalnej społeczności. Krytycy zwracają uwagę na perspektywę utraty terenów pod inwestycje, ryzyko wyburzeń zabudowań oraz ograniczone korzyści dla miasta wynikające z braku pełnego włączenia kaliskiej stacji do sieci KDP.
Rozmowy z CPK – czy pociągi KDP zatrzymają się w Kaliszu?
W obliczu niepokojów społecznych spółka CPK zapowiedziała, że część połączeń KDP (na przykład co drugi pociąg) jednak będzie docierać do obecnego dworca kolejowego. Kwestia ta została szczegółowo omówiona pod koniec 2024 r. podczas serii spotkań przedstawicieli CPK i samorządu miasta Kalisz. W ramach rekompensaty za rezygnację z wcześniejszego wariantu, CPK zaproponowało wsparcie przy modernizacji lub budowie nowej stacji kolejowej oraz przy ewentualnej relokacji dworca autobusowego.
Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć (KPDN)
Choć dotychczas nie ogłoszono oficjalnych zasad wykupu ziemi na odcinku Sieradz-Poznań Główny, warto przyjrzeć się sytuacji na odcinku Warszawa-Łódź, gdzie CPK uruchomił program dobrowolnych nabyć gruntów. Właściciele działek mogą otrzymać nawet 140% wartości nieruchomości zabudowanej i 120% wartości gruntu, a dodatkowo możliwe jest określenie wartości budynków w standardzie odtworzeniowym bez uwzględniania stopnia zużycia. Jednocześnie takie transakcje nie podlegają procedurom odwoławczym, co oznacza, że kwota ustalona w umowie staje się definitywna.
Wywłaszczenie zgodnie z Ustawą o transporcie kolejowym
Jeśli właściciele nie skorzystają z oferty sprzedaży działek w ramach KPDN, mogą podlegać wywłaszczeniu na mocy przepisów ustawy z 2003 r. Procedura ta przewiduje m.in. formalne wydanie decyzji wywłaszczeniowej, wycenę mienia przez rzeczoznawcę majątkowego oraz ustalenie wysokości odszkodowania przez wojewodę.
KDP – wnioski i zalecenia
Przed wyrażeniem zgody na dobrowolne odsprzedanie nieruchomości w ramach KPDN bądź w sytuacji grożącego wywłaszczenia, warto skonsultować się z prawnikiem specjalizującym się w tego typu sprawach. Fachowe doradztwo pomaga lepiej zabezpieczyć interesy właścicieli oraz uzyskać adekwatne odszkodowanie. Błędy lub niedokładności w wycenach rzeczoznawców zdarzają się niejednokrotnie, co może prowadzić do zaniżenia kwoty, jaką otrzymają osoby tracące swoją własność.
Napisz komentarz
Komentarze