Do naszej Redakcji zgłosił się pan Grzegorz, mieszkaniec gminy Kaliska, który poinformował nas o całym procederze. Jak twierdzi, ZGW wysyła pisma ponaglające do zapłaty zaległości z 2013, 2014 roku. Według naszego Czytelnika, sprawa nie dotyczy kilku osób, a dużej liczby mieszkańców, którzy kiedyś należeli do Związku Gmin Wierzyca.
„Pokutujemy za błędy ZGW”
Jak się okazuje, pisma takie wysyłane są od końca 2018 roku. Zdaniem pana Grzegorza, niedopatrzenia te wynikają z bałaganu, jaki panuje w Związku Gmin Wierzyca.
- Bardzo dużo osób dostaje upomnienia o zaległych niedopłatach z lat 2013, 2014. Dziwnie są również przepisywane zaległości z 2016 na 2013 – opisuje pan Grzegorz z gminy Kaliska.
- Nikt nie informował wcześniej mieszkańców, że wystąpiły takie niedopłaty. Myślałem, że temat dotyczy tylko kilku mieszkańców, ale z tego co się dowiedziałem, sprawa dotyczy dużej liczby mieszkańców całego powiatu. W gronie osób, do których trafiają listy, są także osoby, które od lat już w ZGW nie są. Uważam, że takie traktowanie przez Wierzycę nie jest do końca postępowaniem sprawiedliwym. W 2013 roku, kiedy Wierzyca powstawała, był bałagan w płatnościach, bałagan w rozliczeniach z niektórymi rzeczami. Teraz zaczęto się doszukiwać braku płatności i przedstawiać mieszkańcom, że ktoś czegoś nie zapłacił. To nie są duże koszta, ale chodzi o sam fakt. Dlaczego mieszkańcy mają pokutować za błędy i niedopatrzenia ZGW?
Wpłaty niepełne lub spóźnione
O wyjaśnienie tej sprawy poprosiliśmy przedstawicieli Związku Gmin Wierzyca.
- Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy wnosić przelewem na
indywidualny rachunek bankowy bez uprzedniego wezwania za każdy miesiąc kalendarzowy,
w terminie do dnia 25 danego miesiąca. Często zdarza się tak, że zobowiązany dokonuje wpłat z opóźnieniem. W takim przypadku może powstać problem prawidłowego zaliczenia otrzymanej opłaty na poczet powstałych zaległości – wyjaśnia Marcin Nowak, przewodniczący Związku Gmin Wierzyca. - Dokonujący opłaty może wskazać, na
poczet, którego zobowiązania dokonywana jest wpłata i to wskazanie jest wiążące dla organu.
W przypadku braku takiej dyspozycji, wpłatę zalicza się na poczet opłaty, począwszy od zobowiązania o najwcześniejszym terminie płatności. W przypadku niewpłacenia w określonych terminach kwoty opłaty lub wpłacenia jej w niepełnej wysokości, deklaracja opłaty stanowi podstawę prawną do przeprowadzenia postępowania egzekucyjnego. Procedura postępowania egzekucyjnego rusza w chwili stwierdzenia, iż właściciel zamieszkałej nieruchomości zalega z tytułu opłaty śmieciowej (czyli w chwili wystąpienia różnicy między zadeklarowaną kwotą opłaty „śmieciowej” a rzeczywistymi wpłatami) – tłumaczy Marcin Nowak. [...]
Napisz komentarz
Komentarze