Prawie każdego dnia policjanci wystawiają mandaty kierowcom, którzy nie stosują się do ograniczeń prędkości, a tym samym ryzykują bezpieczeństwo własne jak i innych użytkowników drogi. Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo na drodze w warunkach zimowych pamiętajmy o wymianie opon. Warto również wymienić płyn w spryskiwaczu, który później pomimo niskich temperatur pozwoli nam na skuteczne oczyszczenie przedniej szyby i poprawę widoczności.
Jak ostrzegają policjanci nawet najlepiej przygotowane do zimy auto nie uchroni nas od wypadku jeśli sami nie zadbamy o własne bezpieczeństwo. Pamiętajmy o tym, aby zawsze utrzymywać bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu. Starajmy się przewidywać zachowania innych uczestników ruchu. Musimy liczyć się z tym, że ktoś jadący przed nami może gwałtownie zahamować lub na jezdnię wbiegnie nam dziecko.
Zima to specyficzna pora roku jeśli chodzi o prowadzenie pojazdu. Bywa tak, że jeśli wciśniemy pedał przyspieszenia to nasze auto stoi, a gdy wciśniemy pedał hamulca to jedzie.
Chyba każdemu z kierujących zdarzyło się w mniejszym lub większym stopniu utracić panowanie nad pojazdem i wpaść w poślizg.
Jak wyprowadzić samochód z poślizgu?
Na oblodzonej nawierzchni podczas hamowania najlepiej sprawdza się technika hamowania pulsacyjnego ( dot. samochodów niewyposażonych w system ABS). Polega ona na tym, że wciskamy pedał hamulca, a następnie delikatnie go popuszczamy, aby koła odzyskały przyczepność, i ponownie lekko dociskamy.
W czasie hamowania pulsacyjnego przez cały czas nie zdejmujemy nogi z hamulca, a tylko zmieniamy siłę nacisku na niego.
Kiedy auto straci przyczepność i wpada w poślizg, trzeba spróbować niełatwej sztuki wyprowadzania auta z poślizgu. Kierowcy mogą się spotkać z dwoma podstawowymi rodzajami poślizgu: nadsterownością, gdy tylne koła samochodu tracą przyczepność, oraz podsterownością, która występuje w czasie skrętu, kiedy tracą przyczepność przednie koła. W przypadku nadsterowności należy wcisnąć sprzęgło, aby równomiernie dociążyć wszystkie koła, oraz kręcić kierownicą w celu naprowadzenia przednich kół na drogę (niezależnie od położenia tylnej osi). Jednocześnie poprzez rozłączenie napędu auto wytraci prędkość, co zwiększy szanse na wyjście z poślizgu. Jeżeli chodzi o uślizg przednich kół, należy zmniejszyć wykonywany wcześniej skręt kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie. Zdjęcie nogi z gazu spowoduje dociążenie kół przednich i zmniejszenie prędkości, zaś redukcja kąta skrętu powinna spowodować odzyskanie przyczepności i korektę toru jazdy.
Ułatwione zadanie mają osoby, których samochód został wyposażony w system przeciwpoślizgowy ABS. Jego zadaniem jest nie dopuścić do zablokowania kół podczas hamowania i tym samym zapobiec poślizgowi. Oczywiście każdy kierowca powinien pamiętać, że nawet najdoskonalszy system zamontowany w naszym samochodzie nie zadziała, gdy będziemy jechać z dużą prędkością. Warto jednak wiedzieć, że samochody wyposażone w ABS na bardzo śliskiej nawierzchni mają krótszą drogę hamowania niż auta pozbawione tego systemu.
Dbając o nasze bezpieczeństwo policjanci przypominają, aby w zimie zawsze:
- dostosować prędkość do warunków panujących na drodze;
- pamiętać o tym, że droga hamowania na oblodzonej nawierzchni jest o wiele dłuższa;
- zachować bezpieczną odległość od pojazdów poprzedzających;
- założyć dobre opony zimowe, w razie konieczności łańcuchy;
- sprawdzić hamulce w samochodzie;
- odśnieżać auto;
- starajmy się nie panikować podczas poślizgu;
- prowadzić samochód z rozwagą;
- ruszać spokojnie, na „prostych kołach”;
- unikać wysokich obrotów silnika podczas ruszania z miejsca;
- nie robić gwałtownych ruchów kierownicą;
- przewidywać sytuacje drogowe i zachowania innych uczestników ruchu.
Napisz komentarz
Komentarze