Tematem podczas ostatniej sesji Rady Miasta zajęli się radni. Jak zauważył Zbigniew Kotlewski, podwyżki najbardziej dotkną osoby najsłabsze i najuboższe.
- 13 złotych więcej zapłacą właściciele gospodarstw do 40 mkw. Najwięcej jednak stracą na tym gospodarstwa jednoosobowe w przedziale od 40 do 60 mkw, gdzie nastąpi wzrost opłat o 40 zł oraz gospodarstwa o powierzchni 60 mkw i większe, w których opłata wyniesie 47 zł i więcej - zauważa radny Zbigniew Kotlewski. - Takich gospodarstw w przedziale od 40 do 60 mkw jest ok. 19 proc.
Są to z reguły osoby o najniższych dochodach - emeryci, renciści lub osoby samotne. Powinniśmy się zastanowić, czy warto obciążać te osoby taką szokową podwyżką - zwracał się do władz miasta podczas ostatniej sesji rady miasta radny Kotlewski.
Mieszkańcy oszukują
Jak wyjaśnia prezydent Janusz Stankowiak, to była trudna, jednak niezbędna decyzja, a na jej podjęcie wpływ miało kilka czynników.
- Mieszkańcy miasta zadeklarowali bardzo dużo gospodarstw domowych jednoosobowych, co miało ogromny wpływ na zmniejszenie dochodów z tytułu opłat za utylizację śmieci. Różnica pomiędzy zadeklarowaną liczbą mieszkańców korzystających z systemu, a rzeczywiście zamieszkujących w naszym mieście sięgnęła blisko 9000 osób. Wniosek z tego jest jeden, ta część mieszkańców w ogóle nie płaciła za wywóz i utylizację śmieci. Kolejny czynnik to wzrost ilości odpadów, które trafiły do Zakładu Utylizacji Stary Las z terenu naszego miasta. Jak widać istnieje w tym przypadku niekonsekwencja, skoro liczba mieszkańców maleje, a liczba śmieci rośnie – mówi Janusz Stankowiak.
Brak możliwości weryfikacji
Wydział Ochrony Środowiska, który organizuje i nadzoruje starogardzki system odpadów komunalnych, nie ma żadnych prawnych narzędzi, aby weryfikować ilość osób zamieszkujących w konkretnych mieszkaniach, czy domach jednorodzinnych.
- Wszystko oparte jest na deklaracji poszczególnych mieszkańców, od których zależy prawdziwość podanych informacji - zaznaczył naczelnik wydziału Sebastian Brauer.
Ponad 13 milionów do 2023 roku
- Niebagatelnym czynnikiem jest też galopująca inflacja, która również ma wpływ na koszty działania systemu. Gdyby zaniechać zaktualizowania cen wywozu i utylizacji śmieci to do 2023 roku w kasie miasta zabrakłoby około 6 milionów złotych. Podjęta decyzja, choć trudna i niepopularna, podyktowana została troską o nasze wspólne dobro, jakim jest rozwój Starogardu Gdańskiego – dodaje prezydent Janusz Stankowiak.
Jak poinformował prezydent ds. techniczno-inwestycyjnych, do 2023 roku miasto planuje ściągnąć od mieszkańców 13 milionów 277 tys. zł.
Zwiększy się częstotliwość odbioru odpadów?
Radny Piotr Szulc dopytał, czy w związku z podwyżkami, zmieni się również częstotliwości odbioru odpadów.
- Nie przewidujemy żadnych zmian. Utrzymamy dotychczasową częstotliwość odbioru, poza papierem z budynków wielorodzinnych - odpowiedział Sebastian Brauer z WOŚ.
Jakie będą obowiązywać stawki?
Podstawą naliczenia opłaty będzie powierzchnia mieszkania lub domu z podziałem na nieruchomości zamieszkałe lub niezamieszkałe. Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminie, będzie obowiązywała stawka podstawowa za śmieci segregowane oraz stawka podwyższona w przypadku nie wywiązywania się z obowiązku segregacji.
Cennik za odpady komunalne obowiązujący od 1 stycznia 2022 roku
Odpady segregowane z nieruchomości zamieszkałych:
- 47 zł (94 zł w przypadku braku segregacji odpadów) od gospodarstwa domowego o powierzchni użytkowej do 40 m2
- 74 zł (148 zł w przypadku braku segregacji odpadów) od gospodarstwa domowego o powierzchni użytkowej przekraczającej 40 m2, jednak nie większej niż 80 m2.
- 79 zł (158 zł w przypadku braku segregacji odpadów) od gospodarstwa domowego o powierzchni użytkowej przekraczającej 80 m2.
Odpady z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne i są zbierane w sposób selektywny:
- 12 zł za pojemnik o pojemności 120 l;
- 24 zł za pojemnik o pojemności 240 l;
- 36 zł za pojemnik o pojemności 360 l;
- 110 zł za pojemnik o pojemności 1100 l;
- 700 zł za pojemnik o pojemności 7000 l;
- 800 zł za pojemnik o pojemności 8000 l;
- 1000 zł za pojemnik o pojemności 10000 l.
Odpady z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne i nie są one zbierane w sposób selektywny:
- 36 zł za pojemnik o pojemności 120 l;
- 72 zł za pojemnik o pojemności 240 l;
- 108 zł za pojemnik o pojemności 360 l;
- 330 zł za pojemnik o pojemności 1100 l;
- 2100 zł za pojemnik o pojemności 7000 l;
- 2400 zł za pojemnik o pojemności 8000 l;
- 3000 zł za pojemnik o pojemności 10000 l.
Napisz komentarz
Komentarze