Polska jest pierwszym i jedynym krajem w Unii Europejskiej, która podjęła wyzwanie wycofania z użytkowania wyrobów zawierających azbest. Głównymi założeniami Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032 to m.in. usunięcie i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest, minimalizacja negatywnych skutków zdrowotnych spowodowanych obecnością azbestu na terytorium kraju oraz likwidacja szkodliwego oddziaływania azbestu na środowisko.
W sposób szczegółowy określa również wymagania dotyczące postępowania z wyrobami i odpadami azbestowymi, obowiązki organów administracji, a także właścicieli i zarządców nieruchomości w tym zakresie oraz obowiązki wykonawców prac polegających na zabezpieczeniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest.
Co to jest azbest
Azbest to włóknisty materiał nieorganiczny (w wielu państwach znany pod nazwą lnu kamiennego lub bawełnianego kamienia). Jego największą zaletą jest odporność na wysokie temperatury. Po nagrzaniu do 350°C odporność mechaniczna włókien azbestu spada zaledwie o 20% (spowodowane to jest usunięciem części wody). Natomiast po przyjęciu wody z wilgotnego otoczenia wraca do poprzedniego stanu. Dopiero temperatura ponad 700°C powoduje całkowite odparowanie wody i nieodwracalne zniszczenie materiału (włókna tracą elastyczność i zaczynają się kruszyć).
Od początku lat 60. azbest zaczęto wykorzystywać przede wszystkim w budownictwie. Używano go do wytwarzania materiałów dekarskich i okładzinowych (w postaci płyt falistych i gładkich), rur wodociągowych i kanalizacyjnych.
Dlaczego azbest szkodzi
Włókna azbestu mają średnicę czterokrotnie cieńszą od ludzkiego włosa. Badania zaś dowiodły, że wszystkie włókna, których średnica jest mniejsza od 3 mikrometrów, a długość większa niż 5 mikrometrów są respirabilne - a to oznacza, że wciągnięte wraz z powietrzem do płuc, pozostają tam. Może to powodować chorobę zwaną azbestozą. Pył azbestowy nie tylko zanieczyszcza płuca, ale i mechanicznie je uszkadza - ostre drobinki drażnią śluzówkę, co powoduje zwłóknienie tkanki płucnej i pośrednio proces nowotworowy, a organizm nie jest w stanie rozpuścić włókien azbestu ze względu na ich dużą odporność chemiczną.
Gmina Skarszewy przystąpiła do konkursu pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu województwa pomorskiego”- edycja 2021 ogłoszonego przez WFOŚiGW w Gdańsku. W tym celu gmina umieściła informacje na tablicach ogłoszeń oraz na głównej stronie internetowej, prosząc o zgłaszanie się właścicieli nieruchomości, którzy chcą zmienić pokrycie dachowe z eternitu. Po uzyskaniu akceptacji z WFOŚiGW w Gdańsku na wykonanie zadania w latach 2021-2022 gmina Skarszewy podpisała umowę na zdjęcie płyt azbestowo - cementowych z nieruchomości na terenie gminy Skarszewy. Koszt zadania oszacowano na kwotę 114 000,00 zł netto.
Łączny koszt realizacji zadania w roku 2021 wyniósł 81 970,23 zł netto. Na powyższe zadanie Gmina Skarszewy pozyskała dotację w wysokości 41 550,00 zł z Programu Priorytetowego „SYSTEM – Wsparcie działań ochrony środowiska i gospodarki wodnej realizowanych przez WFOŚiGW. Część 10 Usuwanie wyrobów zawierających azbest”. Ponadto właściciele nieruchomości otrzymali dofinansowanie z budżetu gminy w wysokości 40 420,23 zł netto. Gmina osiągnęła efekt ekologiczny w postaci unieszkodliwienia 9 143,00 m² płyt azbestowo - cementowych.
Łączna masa unieszkodliwionych odpadów zawierających azbest wyniosła 123,440 Mg.
Usuwanie azbestu na terenie Gminy Skarszewy
W roku 2020 łączna masa unieszkodliwionych odpadów zawierających azbest wyniosła 295,760 Mg.
Łączny koszt realizacji zadania wyniósł 111 938,00 zł netto. Na powyższe zadanie Gmina Skarszewy pozyskała dotację w wysokości 95 918,00 zł netto z Programu Priorytetowego „SYSTEM – Wsparcie działań ochrony środowiska i gospodarki wodnej realizowanych przez WFOŚiGW. Część 10 Usuwanie wyrobów zawierających azbest”. Ponadto właściciele nieruchomości otrzymali dofinansowanie z budżetu gminy w wysokości 16 020,00 zł netto. Osiągnęliśmy efekt ekologiczny w postaci unieszkodliwienia 21 895,00 m² płyt azbestowo - cementowych.
W roku 2019 łączna masa unieszkodliwionych odpadów zawierających azbest wyniosła 295,760 Mg.
Łączny koszt realizacji zadania wyniósł 63 400,18 zł netto. Na powyższe zadanie Gmina Skarszewy pozyskała dotację w wysokości 56 383,37 zł netto z Programu Priorytetowego „SYSTEM – Wsparcie działań ochrony środowiska i gospodarki wodnej realizowanych przez WFOŚiGW. Część 10 Usuwanie wyrobów zawierających azbest”. Ponadto właściciele nieruchomości otrzymali dofinansowanie z budżetu gminy w wysokości 7 016,81 zł netto. Osiągnęliśmy efekt ekologiczny w postaci unieszkodliwienia 13 675,00 m² płyt azbestowo - cementowych.
W roku 2017 łączna masa unieszkodliwionych odpadów zawierających azbest wyniosła 54,19 Mg.
Łączny koszt realizacji zadania wyniósł 21 113,12 zł. Na powyższe zadanie Gmina Skarszewy pozyskała dotację w wysokości 15 834,84,00 zł z Programu Priorytetowego „SYSTEM – Wsparcie działań ochrony środowiska i gospodarki wodnej realizowanych przez WFOŚiGW. Część 10 Usuwanie wyrobów zawierających azbest”. Ponadto właściciele nieruchomości otrzymali dofinansowanie z budżetu gminy w wysokości 5 278,28 zł. Osiągnęliśmy efekt ekologiczny w postaci unieszkodliwienia 4 006,00 m2 płyt azbestowo - cementowych. Łączna masa unieszkodliwionych odpadów zawierających azbest wyniosła 54,19 Mg.
W roku 2016 łączna masa unieszkodliwionych odpadów zawierających azbest wyniosła 183,01 Mg.
Łączny koszt realizacji zadania wyniósł 60 745,57 zł. Na powyższe zadanie Gmina Skarszewy pozyskała dotację w wysokości 51 633,00 zł, z czego 30 633,00 zł pochodzi z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w ramach Programu Priorytetowego pn. „Gospodarowanie odpadami innymi niż komunalne. Część 2) – Usuwanie wyrobów zawierających azbest” i 21 258,00 zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Ponadto właściciele nieruchomości otrzymali dofinansowanie z budżetu gminy w wysokości 9 112,57 zł. Osiągnęliśmy efekt ekologiczny w postaci unieszkodliwienia 13 544 m2 płyt azbestowo - cementowych.
Łączna masa unieszkodliwionych odpadów zawierających azbest wyniosła 183,01 Mg.
W roku 2015 łączna masa unieszkodliwionych odpadów zawierających azbest wyniosła 126,56 Mg.
Łączny koszt realizacji zadania wyniósł 55 087,76 zł. Na powyższe zadanie Gmina Skarszewy pozyskała dotację w wysokości 46 810,00 zł, z czego 27 533,00 zł pochodzi z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w ramach Programu Priorytetowego pn. „Gospodarowanie odpadami innymi niż komunalne. Część 2) – Usuwanie wyrobów zawierających azbest” i 19 277,00 zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Ponadto właściciele nieruchomości otrzymali dofinansowanie z budżetu gminy w wysokości 8 277,76 zł. Osiągnęliśmy efekt ekologiczny w postaci unieszkodliwienia 9 361 m2 płyt azbestowo - cementowych.
W 2014 r. w projekcie uczestniczyło 17 właścicieli nieruchomości.
Łączna masa unieszkodliwionych odpadów zawierających azbest wyniosła 52,36 Mg.
Koszt realizacji zadania wyniósł 24 592,87 zł. Na powyższe zadanie Gmina Skarszewy pozyskała dotację w wysokości 23 855,08 zł, z czego 50% kwoty, tj. 11 927,54 zł pochodziło z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w ramach Programu Priorytetowego pn. „Gospodarowanie odpadami innymi niż komunalne. Część 2) – Usuwanie wyrobów zawierających azbest” i 50 % kwoty, tj. 11 927,54 zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Ponadto właściciele nieruchomości otrzymali dofinansowanie z budżetu gmin w wysokości 737,79 zł.
Punkt informacyjny dotyczący usuwania azbestu na terenie Gminy Skarszewy.
Właściciele nieruchomości z terenu Gminy Skarszewy mogą uzyskać informacje na temat usuwania azbestu w Urzędzie Miejskim w Skarszewach, pok. nr 3, numer telefony 58/ 588 22 01 wew. 28, e-mail: [email protected]
Napisz komentarz
Komentarze