Black Hat SEO – na czym to polega?
Black Hat SEO to działania pozycjonujące, których celem jest zwiększenie widoczności danej strony przy użyciu metod sprzecznych z wytycznymi Google. Jest ono przeciwieństwem White Hat SEO, czyli zalecanych przez Google i premiowanych praktyk pozycjonowania.
W wyniku stosowania Black Hat SEO strony mogą zająć wyższe pozycje, niż na to faktycznie zasługują, biorąc pod uwagę ranking wyszukiwarki. Tym samym, witryny kiepskiej jakości, na przykład niezawierające merytorycznej treści mogą pokazywać się w wynikach na samym szczycie listy. Google zwalcza takie praktyki i surowo każe ich stosowanie, na przykład mocnym spadkiem w rankingu. Dlatego wykorzystywanie nieuczciwych metod to bardzo ryzykowna ścieżka.
Sama nazwa, czyli czarne i białe kapelusze w odniesieniu do SEO nawiązuje do nakryć głowy z westernów, które powstawały w latach 20. i 40. ubiegłego wieku. Białe kapelusze były noszone przez dobrych, a czarne przez złych bohaterów.
Techniki w ramach Black Hat SEO – jakie są znane?
Pozycjonowanie stron wymaga stałej aktualizacji wiedzy na temat działania algorytmów Google. Dlatego też techniki wchodzące w zakres Black Hat SEO wraz z upływem lat musiały się zmieniać i dostosowywać.
Przykładowo, niegdyś stosowane zamieszczanie słów kluczowych pisanych białym fontem na białym tle już, a przez to niewidoczne dla użytkownika, od dawna nie przynosi już skutków. Podobnie jak i linki, których anchor stanowi na przykład kropka lub przecinek. Na ten moment skracanie drogi w celu osiągnięcia lepszej pozycji nie jest takie łatwe czy wręcz niemożliwe i przynosi opozycyjny rezultat.
Algorytmy Google są coraz skuteczniejsze w wykrywaniu nieuczciwych praktyk, dlatego wiele z nich odeszło do lamusa. Wciąż jednak można się spotkać z próbami „oszukania rankingu wyszukiwania”. Jakie sposoby są najpopularniejsze?
Są to między innymi:
- kupowanie linków;
- ukrywanie linków;
- cloaking (maskowanie strony poprzez tworzenie dwóch wersji strony pod tym samym URL);
- doorway pages (kierowanie ruchu na stronę, na którą użytkownicy nie weszliby z własnej woli, np. z hazardem);
- keyword stuffing (nadmierne nagromadzenie słów kluczowych);
- duplikowanie treści (w obrębie tej samej strony lub kopiowanie treści z innych witryn).
Trzeba podkreślić, że każda z tych metod staje się każdego roku coraz mniej skuteczna, dlatego nie warto ich stosować. Ryzykuje się sporymi karami od Google, a ponadto takie działania mogą nie przynieść oczekiwanych rezultatów.
Więcej na temat tego, jak skutecznie pozycjonować strony, przeczytasz tutaj: https://fabrykamarketingu.pl/.
Czy Black Hat SEO jeszcze istnieje?
Z pewnością tak, ale na znacznie mniejszą skalę niż jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu. Google działa pod tym względem bardzo skutecznie, wykrywając próby manipulacji. Dlatego oszukiwanie algorytmów po prostu przestaje się opłacać.
Znacznie lepiej podejmowany wysiłek przekierować na działania w ramach White Hat SEO, które są całkowicie wolne od ryzyka i mogą być bardzo skuteczne. Zwykle jednak na ich efekty trzeba poczekać.
Napisz komentarz
Komentarze