Jednym z najistotniejszych czynników wpływających na wzrost całkowitych kosztów świadczenia usług przez PKP Intercity w 2023 roku jest znacząca zmiana cen energii elektrycznej, która stanowi największy koszt spółki.
- W porównaniu do stycznia 2022 roku cena energii elektrycznej na Towarowej Giełdzie Energii wzrosła aż o 62,18 proc. Przełoży się to bezpośrednio na znaczący wzrost prognozowanych na 2023 roku opłat za energię czynną, będącą częścią opłat za energię elektryczną trakcyjną, a co jest tego konsekwencją - na wzrost kosztów usług świadczonych przez PKP Intercity - wyjaśniają przedstawiciele przewoźnika. - Należy także zwrócić uwagę na najwyższy od wielu lat poziom inflacji, która za listopad tego roku wyniosła 17,5 proc., a także stały wzrost stóp procentowych – dodają.
Druga podwyżka cen biletów od 2014 roku
Warto przypomnieć, że obecna aktualizacja to zaledwie druga systemowa zmiana cen biletów PKP Intercity od 2014 roku. Najnowsze prognozy Spółki wskazują, że koszt operacyjny w przeliczeniu na pasażera może przekroczyć 40 proc. Należy podkreślić gwałtowny wzrost kosztów energii trakcyjnej, w związku z obserwowaną sytuacją rynkową, który może przekroczyć 100 proc. w skali roku, w konsekwencji modyfikując strukturę kosztów Spółki, zwiększając wagę kosztów energii trakcyjnej.
- Co ważne, zmiana cen biletów nie zrekompensuje skutków znaczącego wzrostu kosztów prowadzenia działalności przez PKP Intercity, a jedynie częściowo je złagodzi - tłumaczy przewoźnik.
Wzrosły ceny bazowe biletów
Na podstawie przeprowadzonych szczegółowych analiz PKP Intercity podnosi ceny bazowe biletów jednorazowych w poszczególnych kategoriach pociągów średnio w wysokości: 17,8 proc. dla kategorii EIP; 17,4 proc. dla kategorii EIC i 11,8 proc. dla kategorii TLK/IC. Cenę przejazdu można obniżyć, korzystając z licznych ofert promocyjnych funkcjonujących u przewoźnika.
Bilety odcinkowe, Karty Intercity i oferta Multiprzejazd
W ślad za aktualizacją cenników biletów jednorazowych, zaktualizowane zostają także ceny biletów odcinkowych. Te zmienia się średnio o 10 proc., pozostawiając je na poziomie konkurencyjnym wobec oferty innych przewoźników kolejowych.
- Po raz pierwszy od 2016 roku zmieniają się ceny Kart Intercity, uprawniających do nielimitowanych podróży pociągami PKP Intercity w dowolnych relacjach - dowiadujemy się. Jednocześnie, aby zwiększyć atrakcyjność ofert Multiprzejazd oraz Multiprzejazd Max, PKP Intercity wydłuża okres obowiązywania oferty o kilka godzin, tj. do godz. 24.00 w czwartek. Do tej pory obowiązywała od północy we wtorek do godz. 15.00 w czwartek. Niezmiennie będzie umożliwiać dowolną liczbę przejazdów pociągami PKP Intercity w okresie ważności. Jednocześnie zaznaczyć należy, że cena obu ofert pozostaje bez zmian.
Podróżni wybierają kolej?
W 2022 roku z usług PKP Intercity skorzystało według pierwszych danych blisko 59 mln osób.
- Szczególnie w czasie rosnącej inflacji i rosnących cen paliw, PKP Intercity wyszło naprzeciw potrzebom milionów Polaków chcących podróżować po kraju i wprowadziło ofertę Taniej z Bliskimi, dzięki której przejazd pociągiem w kilka osób stał się bardzo konkurencyjny kosztowo wobec podróży samochodem. Z kolei wprowadzenie dynamicznego systemu zarządzania cenami oraz rozszerzenie w maju ubiegłego roku oferty Promo na wszystkie kategorie pociągów sprawiło, że do sprzedaży trafiły bilety w cenach dużo niższych niż ceny bazowe. Jesień zaś była czasem ogromnej promocji, zachęcającej do podróży koleją po Polsce. PKP Intercity udostępniło pulę 1,2 miliona biletów w cenach promocyjnych w ramach oferty Promo - podsumowuje przewoźnik.
Dalszy wzrost komfortu podróżowania
Jak zapewnia kierownictwo, atrakcyjność oferty PKP Intercity będzie nadal systematycznie rosła wraz z kolejnymi etapami inwestycji w nowoczesny tabor. Strategia rozwoju i inwestycji PKP Intercity z perspektywą do 2030 roku, przewiduje inwestycje w tabor i przyjazne środowisku stacje postojowe na poziomie 27 mld zł, dzięki którym przewoźnik będzie oferować pasażerom wysoki oraz powtarzalny standard podróży. Obecnie spółka ma zakontraktowane umowy o wartości 7 mld zł brutto, co pokazuje, jak wiele inwestycji w nowoczesny tabor zostanie jeszcze zrealizowanych.
Podróżni zmienią środek transportu?
Wielu podróżnych zaczęło zadawać sobie pytanie, czy podróż pociągiem nadal będzie im się opłacała?
- Dojeżdżałem pociągiem do pracy, bo wychodziło taniej. Było też wygodniej i szybciej, gdyż pociąg nie stoi w korkach. Teraz poważnie zastanawiam się nad zmianą środka transportu – przyznaje pasażer pociągu - Może okazać się, że dojazd do pracy będzie dla mnie tańszy samochodem, jeśli jeszcze kogoś zabiorę i podzielimy się kosztami paliwa - zastanawia się pan Tomasz, pracownik Tczewskiej firmy.
Napisz komentarz
Komentarze