Reklama
środa, 27 listopada 2024 14:50
Reklama

Obiektywnie o elektromobilności. Przemysł akumulatorowy bardziej szkodzi czy pomaga?

W ostatniej dekadzie przemysł motoryzacyjny kładzie ogromny nacisk na rozwiązania bezemisyjne. Wiele mówi się o pojazdach hybrydowych lub w pełni zasilanych ogniwami elektrycznymi. Trzeba jednak pamiętać, że wszystko ma tzw. drugie dno, a produkcja akumulatorów oraz ich recykling nie pozostają neutralne dla środowisko. Czy istnieje w tym względzie złoty środek?
  • Źródło: Art. sponsorowany
Obiektywnie o elektromobilności. Przemysł akumulatorowy bardziej szkodzi czy pomaga?

Elektromobilność w XXI wieku – zbawienie czy utrapienie?

Pojazdy elektryczne stały się ostatnimi czasy bardzo popularnym tematem z wielu powodów. Przede wszystkim, są one postrzegane jako klucz do przyszłości transportu, który jest bardziej zrównoważony i przyjazny dla środowiska. Elektromobilność ma potencjał do znacznego zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, co jest niezbędne do walki ze zmianami klimatu. Ponadto, pojazdy elektryczne są cichsze i bardziej efektywne energetycznie niż tradycyjne pojazdy spalinowe, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji i utrzymania.

Jednakże, elektromobilność ma również swoje drugie dno. Proces wydobycia surowców niezbędnych do produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych, takich jak lit, kobalt czy nikiel, często wiąże się z negatywnym wpływem na środowisko i społeczności lokalne. Produkcja akumulatorów jest energochłonna i generuje znaczne ilości emisji CO2. Ponadto, recykling akumulatorów stanowi duże wyzwanie, ze względu na skomplikowany proces i wysokie koszty. Dlatego też, choć elektromobilność ma wiele zalet, ważne jest, aby równocześnie pracować nad rozwiązaniem tych problemów, aby stworzyć naprawdę zrównoważony system transportu.

Prąd nie bierze się znikąd

Pojazdy elektryczne powinny być zasilane energią pochodzącą z odnawialnych źródeł energii, ponieważ tylko wtedy elektromobilność staje się naprawdę przyjazna dla środowiska. Jeżeli energia do ładowania pojazdów elektrycznych pochodzi z elektrowni węglowych, to mimo braku emisji spalin bezpośrednio z pojazdu, nadal dochodzi do emisji CO2 podczas produkcji energii. Dlatego też, aby maksymalnie wykorzystać potencjał ekologiczny pojazdów elektrycznych, powinniśmy dążyć do tego, aby energia, którą one zużywają, pochodziła z odnawialnych źródeł, takich jak energia słoneczna, wiatrowa czy wodna.

Przykładem państwa, które inwestuje w samochody elektryczne i kładzie na to ogromny nacisk, ale jednocześnie jego gospodarka opiera się na elektrowniach węglowych, są Chiny. Chociaż Chiny są obecnie największym na świecie rynkiem dla pojazdów elektrycznych (co może się wkrótce zmienić), to jednocześnie około 58% energii w tym kraju wciąż jest wytwarzane w elektrowniach węglowych. To pokazuje, że choć elektromobilność ma wiele zalet, to jej wpływ na środowisko w dużej mierze zależy od źródła energii, które jest używane do ładowania pojazdów. Dlatego też, równolegle z rozwojem elektromobilności, powinniśmy dążyć do zwiększenia udziału odnawialnych źródeł energii w naszej gospodarce energetycznej.

Co ze zużytymi akumulatorami?

Recykling zużytych akumulatorów z pojazdów elektrycznych to spory problem, głównie ze względu na skomplikowany proces i wysokie koszty. Akumulatory do pojazdów elektrycznych są większe i cięższe niż te w tradycyjnych samochodach i składają się z kilkuset indywidualnych ogniw litowo-jonowych, które wszystkie muszą być rozebrane. Zawierają one niebezpieczne materiały i mają nieprzyjemną tendencję do wybuchu, jeśli są nieprawidłowo demontowane. Obecnie na świecie trudno jest uzyskać szczegółowe dane na temat tego, jaki procent akumulatorów litowo-jonowych jest recyklingowany, ale wartość, którą wszyscy cytują, to około 5%.

W związku z tym, produkcja nowych akumulatorów często jest bardziej opłacalna niż recykling starych. Jednak najnowsze badania nad bateriami bardziej przyjaznymi dla środowiska i nadającymi się do recyklingu pokazują, że sytuacja ta może się zmienić. Naukowcy z Europejskiego Centrum Badań Wspólnych (JRC) prowadzą badania mające na celu monitorowanie i redukcję śladu ekologicznego baterii, aby uczynić je bezpieczniejszymi, lepiej działającymi i bardziej trwałymi, a także zastąpionymi i szeroko recyklingowanymi. Ponadto, naukowcy z MDPI przeglądają wszystkie główne trendy w technologiach baterii litowo-jonowych używanych w pojazdach elektrycznych. Wszystko to pokazuje, że choć recykling akumulatorów stanowi obecnie duże wyzwanie, istnieje wiele innowacyjnych badań i rozwoju, które mogą przyczynić się do rozwiązania tego problemu w przyszłości.

Kupować czy poczekać – co z autami elektrycznymi?

Kupno samochodu elektrycznego może być opłacalne w wielu sytuacjach. Po pierwsze, jeżeli mieszkasz w obszarze z dobrą infrastrukturą ładowania i masz możliwość ładowania samochodu w domu, to samochód elektryczny może być dla Ciebie dobrym wyborem. Pojazdy elektryczne są również bardziej efektywne energetycznie niż pojazdy spalinowe, co oznacza, że mogą być tańsze w eksploatacji. Ponadto, wiele krajów oferuje różnego rodzaju zachęty finansowe dla osób kupujących samochody elektryczne, co może znacznie obniżyć koszt zakupu.

Jednakże, są też sytuacje, kiedy zakup samochodu elektrycznego może nie być najlepszym rozwiązaniem. Jeżeli często podróżujesz na długie dystanse i nie masz łatwego dostępu do stacji ładowania, to samochód elektryczny może nie być dla Ciebie najlepszym wyborem. Ponadto, choć koszty eksploatacji samochodów elektrycznych są zazwyczaj niższe, to ich cena zakupu jest często wyższa niż pojazdów spalinowych. Wreszcie, warto również wziąć pod uwagę kwestię baterii - ich żywotność jest ograniczona, a koszt wymiany może być wysoki. Dlatego też, decyzja o zakupie samochodu elektrycznego powinna być dobrze przemyślana i dostosowana do indywidualnych potrzeb i warunków.

Materiał powstał we współpracy z serwisem Joblife.pl.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: agataTreść komentarza: "Nową przypowieść Polak sobie kupi, Że i przed szkodą, i po szkodzie głupi." autor: Jan Kochanowski. Ciągle na czasie i czuję, że aktualne będzie do końca swiata.Data dodania komentarza: 29.10.2024, 11:44Źródło komentarza: Skrzywdzeni pracownicy wnoszą pozwy przeciw PKP Cargo. Pierwszymi zwalnianymi kolejarzami są ci należący do związku „Solidarność”!Autor komentarza: buźkaTreść komentarza: Ja tu widzę faszystowskie świnie przy korycie. Nic więcej.Data dodania komentarza: 28.10.2024, 21:54Źródło komentarza: Promocja książki dr. Mateusza Kubickiego pt. "Okupacja niemiecka w powiecie starogardzkim w latach 1939–1945"Autor komentarza: agataTreść komentarza: Rączki poobcinać a nie że teraz za nasze pieniądze dlej będą nic nie robic tylko spać i jeśćData dodania komentarza: 28.10.2024, 11:34Źródło komentarza: Policjanci zatrzymali włamywaczy, którzy trzykrotnie okradli niezamieszkały budynek w TczewieAutor komentarza: tutamTreść komentarza: Jeśli co roku ze wszystkich szkół średnich w Starogardzie na studia do Gdańska wyjeżdżają prawie wszyscy maturzyści i po skończeniu studiów już nie wracają, to niestety może tak być.Data dodania komentarza: 28.10.2024, 00:20Źródło komentarza: Starogard się wyludnia?! Z roku na rok miasto liczy coraz mniej mieszkańcówAutor komentarza: tutamTreść komentarza: Dlaczego osoby z marginesu noszą dziś bejsbolówki albo kaptury? Skąd ta wieśniacka hip-hopowa moda?Data dodania komentarza: 27.10.2024, 23:36Źródło komentarza: Ukradł 100 metrów kabla z budowy. Złodziej stanie przed sądemAutor komentarza: tutamTreść komentarza: Dziwnie działają narkotyki, że skakanie po dachu aut jest takie kuszące i atrakcyjne. Pewno siada psychika młodego człowieka, gdy widzi, że prawie każdy pracujący ma dziś samochód, a ja nie.Data dodania komentarza: 27.10.2024, 23:34Źródło komentarza: [NAGRANIE Z MONITORINGU] Młody nabuzowany mężczyzna skakał po dachu auta na starogardzkim Rynku
Reklama
Reklama
Reklama