Droga 22, która przebiega przez centrum Starogardu Gdańskiego, stanowi główny szlak komunikacyjny łączący wschodnią i zachodnią cześć kraju. Każdego dnia przejeżdża nią blisko 17 tyś. pojazdów, z czego ok. 10 procent stanowią samochody ciężarowe i dostawcze. Budowa obwodnicy ma przede wszystkim zwiększyć przepustowość i wyprowadzić ruch tranzytowy poza granice miasta.
Przebieg obwodnicy
Obwodnica Starogardu Gdańskiego (OSG) z układem pasów ruchu 2+1 okalać będzie miasto od południa. 16-kilometrowa trasa zacznie się w Sucuminie na węźle Starogard Zachód. Pobiegnie na południowy zachód, poprzez węzeł Starogard Południe (skrzyżowanie z drogą powiatową na Lubichowo), obiegnie miasto od południa, mijając Janowo i krzyżując się z drogą wojewódzką nr 222 (węzeł Jabłowo), aby zakończyć swój bieg za Stadniną Ogierów, gdzie połączy się z drogą krajową22. Szacunkowy koszt jej budowy to ok. 700 mln zł.
— To najważniejsza i najpotrzebniejsza aktualnie inwestycja w Starogardzie Gdańskim. Bardzo się cieszymy, że cały ten trud i wysiłek, jaki włożyliśmy wspólnie z Powiatem i Gminą Starogard Gdański w przygotowanie niezbędnej dokumentacji, w konsultacje społeczne, badania środowiskowe itp. znalazł swoje szczęśliwe zakończenie. Dziękujemy Społecznemu Komitetowi ds. budowy obwodnicy oraz parlamentarzystom z naszego powiatu za skuteczne lobbowanie budowy starogardzkiej obwodnicy w Ministerstwie. Jesteśmy wdzięczni Ministrowi Infrastruktury Dariuszowi Klimczakowi za tę ważną dla naszego regionu decyzję, która dała zielone światło Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do ogłoszenia przetargu. Dzięki obwodnicy zdecydowanie poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców Starogardu Gdańskiego. Prawdopodobnie powstaną nowe miejsca pracy, ale przede wszystkim zmniejszy się natężenie ruchu i zwiększy przepustowość w centrum miasta przy zachowaniu najwyższych wymogów ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju gminy – powiedział prezydent miasta Janusz Stankowiak.
Terminy realizacji
Inwestycja realizowana będzie w trybie zaprojektuj i wybuduj, w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030.
W przyszłym roku wybrany w drodze przetargu przez GDDKiA wykonawca przystąpi do projektu i dokumentacji. Prace przy budowie rozpoczną się w 2027 i potrwają do połowy 2029 roku. Wykonawca będzie miał 39 miesięcy na realizację inwestycji z wyłączeniem okresu zimowego.
W ramach inwestycji planowane jest wiele obiektów inżynierskich m.in. ronda turbinowe, wiadukty drogowe i mosty. Trasa zostanie wyposażona w narzędzia ochrony środowiska, w tym przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym. Wykonane zostaną ekrany akustyczne i nasadzenia zieleni izolacyjnej, ale również zespoły podczyszczające wody opadowe z jezdni oraz zbiorniki retencyjne/infiltracyjne.
Historia podejmowanych działań w sprawie budowy obwodnicy Starogard Gdański
Mieszkańcy na tę inwestycję czekali bardzo wiele lat. O jej budowie mówi się od dekady. Warto tu przypomnieć o działaniach lokalnych samorządów, Społecznego Komitetu ds. budowy obwodnicy i parlamentarzystów, dzięki współpracy których ta inwestycja ostatecznie doczeka się swojej finalizacji.
W 2015 roku firma Transprojekt Gdański Sp. z o.o., przystąpiła do sporządzenia studium korytarzowego obwodnicy Starogardu Gdańskiego. Przez wiele miesięcy Miasto, Gmina i Powiat konsultowały z mieszkańcami przebieg jej trasy w celu opracowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla wybranego wariantu przebiegu obwodnicy. Wszystkie te działania finansowały lokalne samorządy czyli Miasto, Gmina i Powiat.
Lata 2017-2020
18 maja 2017 w Starogardzie Gdańskim obradowała sejmowa Komisja Infrastruktury, która poparła budowę obwodnicy Starogardu Gdańskiego na drodze krajowej nr 22. Poparcie wyraziła w formie dezyderatu, który za namową Przewodniczącego Komisji Bogdana Rzońcy skierowała nie do ówczesnego Ministra Infrastruktury i Budownictwa, ale bezpośrednio do ówczesnej Premier Beaty Szydło.
Niestety w dniu 12.07.2017 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.)”., w którym obwodnica Starogardu Gdańskiego znalazła się poza listą inwestycji w ramach limitu finansowego dla Programu. Prezydent Miasta Janusz Stankowiak zareagował natychmiast oświadczeniem niezadowolenia i zwołania w trybie pilnym spotkania władz samorządowych miasta, gminy i powiatu oraz Społecznego Komitetu Budowy Obwodnicy w celu ustalenia kolejnych kroków, aby zwrócić uwagę rządu na niezbędność budowy obwodnicy Starogardu Gdańskiego.
27 września 2017 roku Rada Miasta wystosowała do Rady Ministrów kolejny apel w sprawie budowy obwodnicy Starogardu Gdańskiego. W apelu zamieściła argumenty przemawiające za tym, że obwodnica Starogardu Gdańskiego w pełni wpisuje się w przyjęte kryteria „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.)”,
Mimo, że w sierpniu 2017 roku gotowe było studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, GDDKiA zażądała optymalizacji wariantów i zaleciła w protokole z posiedzenia KOPI opracowanie dodatkowego wariantu przebiegu obwodnicy.
6 sierpnia 2018 roku do Warszawy pojechała delegacja ze Starogardu Gdańskiego. Delegaci spotkali się z ówczesnym wiceministrem infrastruktury Markiem Chodkiewiczem w celu wyjaśnienia wszystkich wątpliwości związanych z opracowaniem dokumentacji kolejnego wariantu obwodnicy. Minister zadeklarował wówczas, że tak szybko, jak to możliwe, odbędzie się kolejne posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI), na którym nastąpi ostateczny wybór wariantu, a po nim złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Przedstawiciele ministerstwa zadeklarowali wówczsa, że będą również środki na kolejne etapy dokumentacji.
W marcu 2019 roku Transprojekt Gdańsk przedstawił mieszkańcom Starogardu Gdańskiego rozwiązania projektowe dla nowego wariantu starogardzkiej obwodnicy tzw. V, który zaczynał się na węźle Starogard-Południe tuż za Sucuminem, a kończył za Stadem Ogierów. Zanim jednak GDDKiA przyjęła ostateczny wariant obwodnicy minął kolejny rok. Nie obeszło się bez kolejnego Apelu tym razem do Prezydenta RP, Premiera, Ministra Infrastruktury oraz Zarządu GDDKiA.
Lata 2020 – 2024
W kwietniu 2021 roku rząd zabezpieczył w budżecie państwa środki na program inwestycji budowy 100-obwodnic w tym obwodnicy Starogardu Gdańskiego.
W grudni 2021 roku GDDKiA zleciła firmie EUROPROJEKT Gdańsk opracowanie Koncepcji programowej obwodnicy Starogardu Gdańskiego. Gotowa dokumentacja miała być podstawą do ogłoszenia przetargu na jej projekt i budowę.
W 2022 Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała pozytywną opinię uzgodnień środowiskowych obwodnicy Starogardu Gdańskiego.
Na początku 2023 roku Prezydent Miasta i Wójt Gminy po raz kolejny zorganizowali spotkanie mieszkańców z autorami Koncepcji programowo-przestrzennej budowy Obwodnicy Starogardu Gdańskiego ”. Podczas spotkania omówili uwarunkowania związane z przedstawionymi rozwiązaniami.
W lipcu 2024 roku odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych celem rozpatrzenia Koncepcji Programowej. We wrześniu z kolei obradowała Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych działająca przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Uchwałą przyjęła dokumentację w Studium Koncepcji Programowej pod warunkiem wprowadzenia ocenianej dokumentacji uwag zawartych w protokole z posiedzenia.
W listopadzie 2024 roku Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podjął decyzję o zwiększeniu środków finansowych przeznaczonych na realizację budowy obwodnicy Starogardu Gdańskiego. To pozwoliło GDDKiA ogłosić przetarg na wykonawcę..
Napisz komentarz
Komentarze