sobota, 13 grudnia 2025 06:31
Reklama

Proza musi iść po tobie dreszczem

NASZA ROZMOWA. - Poszedłem zrobić rutynowe badania lekarskie. Wyszło, że powinienem pisać, ale testament. I zacząłem go pisać, czyli właśnie "Przeplotnię". A co tam! - powiedziałem sobie wtedy - wrzucaj to wszystko to jednego wora, to i tak zagra - mówi Tadeusz Majewski autor książek "Przeplotnia" i "Oj, oj, Ojczyzna".
Proza musi iść po tobie dreszczem
- Napisał pan książki "Przeplotnię" i "Oj, oj, Ojczyznę"? Obie czyta się jednym tchem. Z 700 stron znakomitej lektury. Nagradzana "Przeplotnia" powstała w 2006 r., "Oj,oj, Ojczyzna" w 2007. Tomiska wydane rok po roku. Mówią, że to dwie części trylogii kociewskiej. Czy więc w 2008
roku...?
- Powstanie trzecia część trylogii? ...Zanim odpowiem, może trochę o już
napisanych książkach i mojej literaturze. "Przeplotnia" nie jest moją
pierwszą książką. W 1998 r. napisaliśmy z dr Januszem Marszalcem (moim
byłym uczniem ze SP 7) książeczkę "Klonówka obszar magiczny". Już tam
próbowaliśmy połączyć formy literackie z dziennikarskimi, i się udało.
Książeczka cieszy się uznaniem. Pojechałem raz za Barłożno, gdzie
prowadzono badania archeologiczne. Chciałem napisać reportaż. Zanim
wszedłem na pas badanego piachu, podszedł do mnie młody archeolog i
rzekł: "Tu są ziemie bogate archeologicznie, a zwłaszcza w okolicach
Klonówki. Jest taka książeczka “Klonówka, obszar magiczny” Polecam".
"Właśnie rozmawia pan z jej współautorem" - odrzekłem. Znieruchomiał, po
chwili wyciągnął rękę i złożył gratulacje... To oznaczało, że tak
skonstruowane książki, gdzie jest “zmiksowany” wywiad, reportaż,
opowiadanie, mają szansę zaistnieć jako książka, przy czym dla mnie
zaistnienie książki to, że jest ona czytana, a nie że tylko jest...
Taka konstrukcja książki została zastosowana w "Przeplotni", chociaż na
przymus.

- Co to znaczy “na przymus”? Od lat chciał pan wydać księgę kociewskiego
reportażu, a tu “na przymus”?
- Ta księga to było marzenie. Nie do zrealizowania, bo niebotycznie
kosztowne. I zbiorowe, a zbiorowe jest zawsze zbiorowe. Indywidualne
daje więcej satysfakcji. I najważniejsze -  ogrom pracy. Zebrać
najciekawsze teksty grupy autorów, opracować, to byłaby benedyktyńska
praca, a ja benedyktynem nie jestem. Wyszło to, kiedy zacząłem gromadzić
swój materiał do "Przeplotni". Okazało się, jak trudno wybrać
kilkadziesiąt tekstów z tysięcy, opracować je od nowa i ułożyć w jakąś
logiczną całość, żeby miała -- to dla mnie liczyło się najbardziej --
walor książki literackiej... Mówię "na przymus" w innym sensie...

-  Ale pan sobie świetnie z “Przeplotnią” poradził.
- Sobie nie radziłem! O tym, że “Przeplotnia” powstała w takim a nie
innym kształcie, zadecydowały siły że tak powiem, zewnętrzne,
przymusowe. Niech sobie pani wyobrazi -siedzę wieczorami nad setkami
już wyselekcjonowanych tekstów i nic mi nie pasuje: tu reportaż, tam
opowiadanie, felieton, jakieś fragmenty prozy literackiej, wywiady...
Czułem się jak uczniak, który przed północą ani w ząb nie może ruszyć
matematycznego zadania, które jutro będzie sprawdzane. I pojawiły się
siły zewnętrzne. Poszedłem zrobić rutynowe badania lekarskie. Wyszło, że
powinienem pisać, ale testament. I zacząłem go pisać, czyli właśnie
"Przeplotnię". A co tam! - powiedziałem sobie wtedy - wrzucaj to
wszystko to jednego wora, to i tak zagra. I, przeświadczony, że mam
kilka miesięcy życia, pisałem tę książkę jak szalony. Między pobytami w
szpitalach w Kościerzynie, Chojnicach i w klinice. Dostałem jakiegoś
niesamowitego kopa. Jeździłem składać książkę do L. Zdrojewskiego do
Zblewa o 3 - 5 w nocy! Lechu jako grafik też odwalił kawał roboty.
Rozumiał, o co mi w tej książce chodzi.

- Jarek Stanek, który wiedział o pana perypetiach zdrowotnych, napisał o
tym przy okazji pana autorskiego wieczoru w ratuszu w Starogardzie. Może
nie miał pisać?
- Nie mam o to do niego pretensji, tym bardziej, że w maju 2006 r., już
po powstaniu książki, wyszło, że nastąpiła...nadinterpretacja wyników
badań. Ale papierosy rzuciłem (śmiech).

- Czyli “Przeplotnia” nie ma żadnego porządku?
- Z tego, co powiedziałem, tak wychodzi. Jednak ma. Jakiś klucz zawsze
istnieje, nawet gdy o tym nie wiemy. Znalazł go A. Grzyb i umieścił we
wstępie. To był jego klucz, ja nie byłem go świadomy. Andrzej był tą
książką, maszynopisem, poruszony. Dzwonił do mnie po przeczytaniu
pierwszego rozdziału wieczorem, był wzburzony kompozycją. Potem, po
kilku dniach, nagle stał się gorącym obrońcą właśnie tej niesforności.
Precyzyjnie przeanalizował “Przeplotnię” profesor Linkner. On - to
naukowiec -- musiał w niej znaleźć porządek. I znalazł, tematyczny. I
faktycznie taki był. Ale zasadniczy klucz, według którego na chybcika
wrzucałem teksty do kolejnych rozdziałów, był... geograficzny. W jednym
z rozdziałów jest sporo o gminie Osiek, w innym o gminie Bobowo i gminie
Lubichowo, w jeszcze innym o gminie Zblewo.

- Książka od razu zdobyła uznanie. Było o niej głośno. Między innymi
dzięki pana akcji promocyjnej, nagrodzie na targach “Costarina”,
plakatom....
- I spotkaniom autorskim, i promocji w Internecie, itd. Oczywiście.
Proszę pamiętać, że jestem wydawcą swoich książek (choć również poezji
ojca i innych pozycji). Nie wyobrażam sobie wydawcy, który nie promuje
książek, zwłaszcza swojego autorstwa. A 14 spotkań autorskich? Cieszyły
mnie jak dzieciaka. Ale bez przesady - książka to szczególny towar.
Najlepsza promocja nic nie da, jeżeli pozycja to knot. Ja nigdy bym nie
promował swojej książki, gdybym nie wiedział, że nie ma w niej tej Bożej
iskry, tego czegoś, co zafascynuje, co spowoduje, że Czytelnik ją
przeczyta jednym tchem albo będzie ją uparcie czytał rozdział po
rozdziale w wolnym czasie... To miała być książka piorunująca i taka w
niektórych fragmentach jest. Agnieszka, korektorka, pierwsza
czytelniczka maszynopisu, po 1. rozdziale szepnęła z niesamowitym
przejęciem: "To jest... zarąbiste.”. Dosadne, ale trafne.

– “Oj, oj Ojczyzna” powstała już na temat, o czym pisze pan we wstępie.
To książka o Ojczyźnie, ale  jak pan podkreśla  opisywanej przez
pryzmat doświadczeń bohaterów małej ojczyzny. Więc teraz tworzył ją pan
o wiele łatwiej...
- Ależ skąd!! Myślałem, że tak będzie, tymczasem stało się odwrotnie.
Okazało się, że złożyć ponad 300 stron z kilkudziesięciu tekstów na
jeden temat to zadanie piekielnie trudne. Poza tym paraliżowała mnie...
“Przeplotnia”. Zaglądałem do niej, czytałem kawałeczek i nie mogłem
uwierzyć, że coś takiego napisałem. Taką sobie postawiłem poprzeczkę.
Mówiłem sobie: przecież nie mogę napisać czegoś słabszego. I nic to, że
w tym właśnie czasie pisałem najlepsze teksty, których kilkanaście
wyszło w "Rejsach" w nakładzie prawie 200 tysięcy egzemplarzy każdy, a
jeden został nawet przedrukowany w “Angorze”. Nic to nie pomagało. W
końcu jednak, po gehennie tworzenia, “Oj, oj, Ojczyzna wyszła”. Ludzie
mówią, że świetna, że lepsza od "Przeplotni", ale ja wiem swoje.
"Przeplotnia" jest bardziej że tak powiem “szurnięta”, jest
niekonwencjonalna jako książka. Jej wady stały się jej atutem. Inna
sprawa, że jednak to rzeczywiście, jak pani zaznaczyła na początku, dwie
części tego samego.

-  Dwie części literacko-dziennikarskiej opowieści o Kociewiu,
niezwykłego przewodnika po Kociewiu, po jego historii, z zapisami
wypowiedzi, często z gwarą...
- Nie tylko o Kociewiu, chociaż to Kociewie oczywiście dominuje. Ale
jest też i Powiśle, są Mazury, gdzie mieszkałem, są Żuławy, gdzie
mieszka rodzina ze strony matki. Są wreszcie, co najbardziej cenię,
zupełnie oderwane od konkretnych miejsc teksty literackie między
rozdziałami, właściwie wiersze, gdyby je zapisał w wersach jak utwory
poetyckie.

- Te pan najbardziej ceni, te krótkie utwory? A z dłuższych tekstów?
- No, nie wiem. Trudno mi oceniać. Zbyt wiele razy je czytałem podczas
obróbki. Wiem, że wielkie wrażenie zrobił tekst o zegarmistrzu Marianie
Zielińskim, zamordowanym przez UB. Wójt gminy Kaliska Antoni Cywiński
powiedział mi, że jak czytał ten tekst w gazecie, to aż coś go mroziło.
I o to w prozie idzie. Tak uważam. Jak nie wywoła w człowieku dreszczu
emocji, nie spowoduje refleksji, to po co ona w ogóle jest? Reportaż
"Sznur zjednoczonej Europy" powędrował na konkurs do Krakowa. Prawie
każdego czytelnika powala “międzyrozdział” pt. “Pułapka miasteczek” w
“Oj oj, Ojczyźnie”. Tekst o człowieku, który staje przed murami obcego
miasteczka (ilustracja - panorama Skarszew z lat 60. - przyp. red.) i
rozmyśla, czy mógłby tu zacząć nowe życie, odcinając się zupełnie od
starego. I odjeżdża, dochodząc do wniosku, że to niemożliwe, bo nie da
się odpiąć od swego życia swojego curriculum vitae jak welonu pannie
młodej. Trzeba by się chyba urodzić drugi raz, żeby to było możliwe.

- Wracamy do pytania, czy będzie trylogia?
- Jeszcze jedno, chociaż to wiąże się z pani pytaniem. Jako autor i
wydawca mam możliwość śledzenia losów swoich książek. Wiem, że wędrują
jako prezenty za ocean, a raczej oceany. O Niemczech czy Anglii już nie
mówię. Ludzie znajdują w nich swoje rodziny, siebie i ten tutejszy swój
kraj. I się cieszą, i ja też się cieszę, że oni się cieszą. To jest
satysfakcja,  wydałem książki, które są czytane. Albo taki pan
Kaźmierczak z Pączewa, bohater “Dwunastu stacji Kasparusa”. Ile razy do
niego zajeżdżam, tyle razy mi melduje, komu już swoją książkę pożyczył.
“Panie Kaźmierczak, pan mi psuje rynek...” - mówię do niego żartobliwie.
Albo pani w bibliotece w szkole w Skórczu: zakupiła 11 “Przeplotni”.
Kiedy pojechałem do niej z "Oj oj, Ojczyzną", zapytałem, dlaczego bierze
aż tyle. A ona na to, że aktualnie "Przeplotni" nie ma w bibliotece, bo
cały czas krąży po Skórczu (a 2 egzemplarze pod drodze wcięło - to
dopiero powód do dumy!)... I tu jest odpowiedź na pani pytanie. Musi być
trzecia część, tylko nie wiem, czy powstanie akurat w 2008 r. Są ludzie,
którzy już pytają, czy powstała. Nadleśniczy R. Tomczak zapytał w
miesiąc po zakupie “Oj, oj, Ojczyczny”. Powstanie, jednak teraz, jak
tylko przyjdzie wiosna, chciałbym napisać powieść. Wielką, fascynującą,
ale rzecz jasna opartą na rzeczywistych zdarzeniach, bo nie da się
napisać powieści wyssanej z palca. W tym celu muszę wyjechać do
miasteczka X, żeby “on line” opisywać przeżycia, jakie mnie w tym
miasteczku X na bieżąco będą spotykać. Wymyśliłem świetną fabułę. Ale tu
pojawia się wielki problem - czy jestem w stanie zamieszkać na długo w
hotelu dworcowym w obcym miasteczku X. I drugi problem. Kilka osób zna
już fabułę powieści, między innymi mój brat. Kiedy mu ją opowiedziałem,
był pod wrażeniem. Po kilku dniach był jeszcze bardziej pod wrażeniem.
Zadzwonił i rzekł, że akurat leci chiński film według mojej fabuły. A
ostatnio oglądałem amerykański film, którego autor też “ukradł” pomysł z
mojej niedoszłej powieści. Chodzi o scenę, w której bohater powieści
przychodzi do autora powieści mieszkającego w hotelu dworcowym i wmawia
mu, że nie jest (autor) prawdziwy, tylko prawdziwy jest on (bohater). W
tym filmie też tak było. Ni stąd ni zowąd poważny pracownik urzędu
skarbowego myjący zęby usłyszał, jak opowieść o nim ciągnie w trzeciej
osobie szczoteczka do zębów. Był bohaterem czyjejś narracji. Naprawdę
trudno coś dzisiaj wymyślić nowego, bo kradną już na odległość i prosto z
głowy (śmiech). Ale spróbuję tę powieść napisać...


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

wpwhhzm 01.04.2012 03:09
3oVuFk <a href="http://ppysopzthous.com/">ppysopzthous</a>, [url=http://nzbpqbrgmogm.com/]nzbpqbrgmogm[/url], [link=http://afyppydgrcuq.com/]afyppydgrcuq[/link], http://scucznrjunkf.com/

starogardzianka 04.01.2008 11:15
jeżeli jesteś znudzony (jak o sobie piszesz) to nie krytykuj tylko przeczytaj chociaż kilka stron tych książek a wciągną cię, ja już czekam na trzecią książkę.

znudzony 02.01.2008 18:04
Gdzie się nie otworzy gazety czy portalu to wyskakuje ta "Plepleplotnia"....

Reklama
Reklama
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza na koncerty symfoniczne i wydarzenia w grudniu 2025 Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza na koncerty symfoniczne i wydarzenia w grudniu 2025 Koncerty symfoniczne i wydarzenia organizowane i współorganizowane przez PFB w grudniu Sala Koncertowa PFB5/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety wyprzedaneKoncert symfoniczny – Dziadek do orzechówPAWEL JAREMCZUK JAREMCZUK.PLWystąpią:Orkiestra PFBGeorge Tchitchinadze – dyrygentJanusz Zadura – narracjaProgram:Piotr Czajkowski – Dziadek do orzechów (wybrane fragmenty)Czas trwania koncertu: ok. 80’Historię rozsławioną przez balet Piotra Czajkowskiego, zawartą w libretcie Mariusa Petipy według opowiadania Dziadek do orzechów E.T.A. Hoffmanna, zna cały świat. Kilkuletnia Klara w wigilijną noc rozpoczyna magiczną podróż, pełną ożywionych zabawek, mysich armii i Krainy Słodyczy, z niezapomnianym "Walcem Kwiatów" i barwnymi tańcami. Wszystko to znajduje odbicie w pięknej muzyce, którą zagra Orkiestra PFB pod batutą swojego szefa artystycznego George’a Tchitchinadze. Fragmenty baśniowej opowieści przybliży aktor Janusz Zadura.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB6-7/12/2025, sobota-niedziela, godz. 12:00Bilety w cenie: 33-90 złKoncert familijny – Dziadek do orzechówWystąpią:Dziadek do orzechów dla dzieci fot. Jacek KlejmentOrkiestra PFBGeorge Tchitchinadze – dyrygentJanusz Zadura – aktor, narracjaW programie:Dziadek do orzechów – Piotr CzajkowskiDziadka do orzechów uwielbiają wszyscy – starzy i młodzi. Ponieważ tytuł ten cieszy się wielką sympatią naszych widzów, w tym roku balet Piotra Czajkowskiego Orkiestra Polskiej Filharmonii zagra aż trzykrotnie, w tym dwa razy jako koncert familijny. Będzie to nieco skrócona wersja muzyki prezentowanej w piątkowy wieczór, z obszerniejszą narracją aktora Janusza Zadury, który przybliży niuanse libretta, które opowiada o fantastycznym świecie, w którym każdy chciałby się znaleźć na kilka chwil. Dziecięca wyobraźnia pozwala kwiatom śpiewać, zwierzętom i zabawkom mówić, a małej Klarze przeżywać niesamowite przygody. Dajmy się im porwać i my!--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Kameralna6-7/12/2025, sobota-niedziela, godz. 18:00Bilety wyprzedaneRecital pianistyczny – Piotr Pawlak Piotr Pawlak fot. Agnieszka WiraWystąpi:Piotr Pawlak – fortepian/ półfinalista tegorocznego Konkursu ChopinowskiegoProwadzenie: Konrad MielnikW programie:Ferenc Liszt – Sonata h-moll S. 178 [31’]Fryderyk Chopin – Sonata h-moll op. 58 [28’]Piotr Pawlak to jeden z najbardziej wszechstronnych polskich pianistów młodego pokolenia. Zwycięzca i laureat wielu międzynarodowych konkursów (wygrał m.in. V Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Maj Lind w Helsinkach w 2022), jednak paradoksalnie największą popularność przyniósł mu konkurs, w którym nie dostał się do finału, chociaż podczas Konkursu Chopinowskiego 2025 wielu widziało go w gronie finalistów i to na czołowych miejscach. Jurorzy zdecydowali inaczej, jednak ten gdański artysta wieku talentów (oprócz kariery pianistycznej, jest też laureatem konkursów organowych i olimpiad matematycznych, a studiuje dyrygenturę) zyskał gigantyczną popularność. W Gdańsku zagra kompozycje Liszta i Chopina. --Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala nad Motławą 9/12/2025, wtorek, 13:30Bilety w cenie: 39 zł (jeden bilet obejmuje wstęp jednego dziecka i opiekuna)Czuła muzyka dla SmykaWarsztaty umuzykalniające dla maluszków i ich opiekunówProwadzenie: Ewelina Bronk-MłyńskaWiek: 1-4 latCzas trwania: ok. 45 min. Zapraszamy na wyjątkowe warsztaty stworzone z myślą o najmłodszych dzieciach oraz ich opiekunach. Czuła muzyka dla Smyka to przestrzeń wspólnego odkrywania świata dźwięków, rytmu i bliskości. W kameralnej, ciepłej atmosferze dzieci doświadczają różnorodnych brzmień, rozwijają wrażliwość muzyczną i ruchową, uczą się przez zabawę i naturalną ekspresję, budują więź z opiekunem poprzez wspólne muzyczne aktywności.Zajęcia prowadzone są przez Ewelinę Bronk-Młyńską (certyfikowaną instruktorkę I i II st., członkini Polskiego Towarzystwa im. E. E. Gordona, absolwentkę Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku na wydziale instrumentalnym i wokalno-aktorskim oraz pedagożkę) w duchu uważności i radości, bez oceniania czy oczekiwań – tu liczy się radość z bycia razem i wspólnego muzykowania.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski--- Sala Koncertowa PFB12/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety w cenie: 27-100 złKoncert symfoniczny – Bartłomiej NiziołWystąpią:Bartłomiej NiziołOrkiestra PFBYuta Takahashi – dyrygentBartłomiej Nizioł – skrzypceProwadzenie: Konrad MielnikW programie:Johannes Brahms – Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 [38']Przerwa [20']Léo Delibes – Coppélia (Suita nr 2) [25']Charles Gounod – Muzyka baletowa z opery Faust [15']Mieszkający w Szwajcarii znakomity polski skrzypek Bartłomiej Nizioł jest bohaterem przedostatniego koncertu symfonicznego naszej Orkiestry w tym roku. Razem z filharmonikami gdańskimi artysta zagra Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 Johannesa Brahmsa. Ponadto usłyszymy Suitę nr 2 z baletu Coppélia Léo Delibes oraz muzykę baletową z opery Faust Charlesa Gounoda. Dyryguje Japończyk Yuta Takahashi. --Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku:Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Dębowa13/12/2025, piątek, godz. 11:00Bilety w cenie: 16 złWarsztaty muzyczno-integracyjne dla seniorów – Muzyka nie zna wiekuProwadzenie: Eliza LudkiewiczPo raz pierwszy zapraszamy seniorów na zajęcia im dedykowane w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Muzyka nie zna wieku to sobotnie spotkania w niewielkim, kameralnym gronie, w niezobowiązującej atmosferze. Prowadząca Eliza Ludkiewicz (psycholożka, oligofrenopedagożka oraz arteterapeutka) zapozna uczestników z elementami muzykoterapii, ukazując, w jaki sposób muzyka może rozluźniać ciało i umysł, poprawić kondycję psychofizyczną, pobudzić kreatywność i uwolnić endorfiny. Część druga spotkania ma nieformalny charakter integracji przy kawie, herbacie i słodkiej przekąsce.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Biała14/12/2025, niedziela, godz. 10:00 i 11:30Bilety w cenie: 19-60 złWarsztaty rodzinnego muzykowania – O Mikołaju, który przybył do FilharmoniiWystąpią:Carlos Peña Montoya – harfaDorota Pawlus – flet, scenariusz i prowadzenieGodz. 10:00 à wiek: do 5 latGodz. 11:30 à wiek: 6-10 latCzas trwania: ok. 50 min.Spotkanie rozpocznie się radosnymi zabawami muzycznymi i wspólną grą na instrumentach. Już po chwili pojawi się jowialny Mikołaj, a wraz z nim piękna muzyka i magia świątecznej atmosfery. Flet i harfa zabiorą dzieci w niezwykłą podróż do krainy elfów i fabryki prezentów, a opowieść dopełni barwna prezentacja multimedialna. Pamiętajcie, by zabrać swoje listy do Mikołaja – elfy muszą zdążyć przygotować wszystkie prezenty przed Świętami! Na zakończenie, podczas warsztatów plastycznych, wykonamy własne harfy, fleciki i muzyczne łańcuchy choinkowe.Warsztaty rodzinnego muzykowania to uczta muzyczna, jaką przygotowaliśmy dla rodzin z dziećmi. Czego możecie się spodziewać w te niedzielne przedpołudnia? Podczas każdego spotkania:• umuzykalnianie, gra na instrumentach, śpiewanie i taniec• bajka muzyczna, czyli część słowno-muzyczna lub słowno-taneczna• warsztaty plastyczne--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Kameralna14/12/2025, niedziela, godz. 12:00Bilety w cenie: 20-38 złKlasyka na Ołowiance – Piękno SonatWystąpi:Anna Wandtke – skrzypceDominika Glapiak – fortepian, prowadzenie i kierownictwo artystyczneW programie:Gabriel Fauré – Sonata na skrzypce i fortepian A-dur op. 13 [26’]César Franck – Sonata skrzypcowa A-dur [27’]Czas trwania koncertu: ok. 70'W 1875 roku Fauré skomponował swoją pierwszą Sonatę na skrzypce i fortepian, charakteryzującą się oryginalnością i formą, która zapoczątkowała nową erę francuskiej muzyki kameralnej. Jego język muzyczny dał podwaliny wszystkiemu, co później łatwo wychwycić i zamknąć w banalnym określeniu muzyka francuska. Zwiewność, łatwość osiągania spektakularnych napięć przy użyciu minimalnych środków, pewna nostalgia harmoniczna i dialog z wiekami przeszłymi, wynikające ze specyficznej edukacji odebranej przez Gabriela Faure, mieszającą się z postępowymi rozwiązaniami i powiewem impresjonizmu. Dziewięć lat po Sonacie nr 1 Gabriela Fauré, César Franck – mniej płodny w kameralnym gatunku – skomponował swoją jedyną sonatę, obecnie jedną z najczęściej granych, wielbioną przez wykonawców i odbiorców. Dzieło niebywałej urody, różnorodne i oprawione niesamowitą wręcz historią, której na koncercie w cyklu Klasyka na Ołowiance na pewno nie zabraknie.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB19/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety w cenie: 32-131,50 złKoncert symfoniczny – Oratorium MesjaszWystąpią:Małgorzata Trojanowska, fot. M. HellerOrkiestra PFBRubén Silva – dyrygentPolski Chór Kameralny Schola Cantorum GedanensisJan Łukaszewski – przygotowanie chóruMałgorzata Trojanowska – sopranMałgorzata Bartkowska – altJacek Szponarski – tenorTomasz Raff – basProwadzenie: Krzysztof DąbrowskiW programie:Georg Friedrich Händel – Oratorium Mesjasz [120']Skomponowane przez Georga Friedricha Händla w 1741 roku dzieło to najpopularniejsza kompozycja Händla, a słynny chór "Hallelujah" z tego oratorium zalicza się do jego najbardziej rozpoznawalnych kompozycji wszech czasów. Dzieło to przyniosło kompozytorowi światową sławę i niezmiennie w każdej epoce przyjmowane jest z zachwytem. Stawiane bywa na równi z Pasją według św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha. W Polskiej Filharmonii Bałtyckiej filharmonicy gdańscy pod wodzą Rubéna Silvy zagrają z Polskim Chórem Kameralnym Schola Cantorum Gedanensis oraz solistami: Małgorzatą Trojanowską, Małgorzatą Bartkowską, Jackiem Szponarskim i Tomaszem Raffem.Sponsor Specjalny--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB31/12/2025, środa, godz. 17:00 i 20:30Bilety w cenie: 218-430 złWielka Gala Sylwestrowa – Gary GuthmanGary Guthman , fot. Kinga Karpati, Daniel ZarewiczWystąpią:Orkiestra PFBMassimiliano Caldi – dyrygentGary Guthman – trąbka, flugelhornEwa Łobaczewska – śpiewTrio Wojciecha Gogolewskiego w składzie:Wojciech Gogolewski – fortepianPaweł Pańta – kontrabasAdam Lewandowski – perkusjaProwadzenie: Krzysztof DąbrowskiW programie: przeboje legend muzyki Złotej Ery Swingu; kultowe kompozycje B. Goodmana, D. Ellingtona, H. Jamesa, G. Millera, R. Noble’a, L. Primy, L. Hamptona, wiele wielkich hitów, takich jak Stardust, Bye Bye Blackbyrd, Lush Life oraz utwory Gary’ego GuthmanaTaki koncert jest raz w roku – w Sylwestra! Tym razem proponujemy wyjątkowy sposób spędzenia ostatniego dnia roku, z największymi przebojami muzyki jazzowej. Zadba o to wybitny trębacz (grający też flugelhornie) Gary Guthman. Ponadczasowe szlagiery wykona Ewa Łobaczewska, a z Orkiestrą PFB pod kierunkiem Massimiliano Caldiego zagra także Trio Wojciecha Gogolewskiego. Nie zabraknie też okolicznościowej lampki szampana. Będzie się działo.Główny Sponsor PFB – Mecenas Kultury--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku:Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski Data rozpoczęcia wydarzenia: 10.12.2025
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: IcemarkTreść komentarza: Z tego co wiem na prawo w kierunku Putina skręcili tylko Węgrzy i Słowacy, chyba że się mylę?Data dodania komentarza: 9.12.2025, 10:23Źródło komentarza: Dlaczego Europa skręca w prawo?Autor komentarza: Endriu DuduTreść komentarza: Panie Szubarczyk czemu nie napisze pan w prost, że chcecie wyprowadzić Polsce z Unii Europejskiej i zostawić ją na pożarcie przez Ruskich? I zapewne pisząc Bóg, Honor, Ojczyzna ma pan na myśli polityczne szczury, które uciekły na Węgry do największego zwolennika Putinia w Europie? Jak wybuchła II WŚ 3/4 polityków uciekło na zachód a zwykli ludzie zostali i cierpieli przez te wszystkie lata i tu się nic nie zmieni. Patrioci z prawicy już pokazują jacy są bohaterscy, uciekając z kraju. Żałosne.Data dodania komentarza: 9.12.2025, 10:07Źródło komentarza: FELIETON: Francuski dziennikarz: Polska ratuje dziś Europę!Autor komentarza: Upadły AniołTreść komentarza: Wiadomo jak miała na imię ta dziewczyna ?Data dodania komentarza: 8.12.2025, 05:30Źródło komentarza: WAŻNE: Dwa tragiczne wypadki jednej nocy. Nie żyją dwie młode osoby, dwie inne walczą o życieAutor komentarza: Mlisewski590@gmailTreść komentarza: Dzie można odebrać jedzenie Bo ja nie mam nic do jedzenia Proszę odpisaćData dodania komentarza: 1.12.2025, 10:19Źródło komentarza: Nowe lodówki społeczne w Starogardzie! Gdzie się znajdują i co można do nich wkładać?Autor komentarza: CiekawskiTreść komentarza: Czy w autobusie szkolnym są pasy bezpieczeństwa?Data dodania komentarza: 27.11.2025, 12:57Źródło komentarza: Groźne zdarzenie drogowe. Autobus szkolny w rowie. Dzieci bez pomocy medycznej na miejscu stłuczki?!Autor komentarza: Alinkaaa3Treść komentarza: wszesniej czy pozniej wszystko wraca, czasami w najbardziej nieoczekiwanym momencie. takie historie sklaniaja do refleksij i sprawdzania swoich praw na czas, naprzyklad za pomoca materialow na stronie https://consultant.net.pl/, a nie wtedy, gdy jest juz za poznoData dodania komentarza: 26.11.2025, 15:46Źródło komentarza: Lekceważył prawo i sądowe zakazy. Konsekwencje przyszły nocą
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama