W spotkaniu zorganizowanym przez trzy samorządy: gminę Starogard Gdański, gminę Miejską Starogard Gdański oraz powiat starogardzki wziął również udział poseł Kazimierz Smoliński oraz Zenon Sobiecki ze Społecznego Komitetu Budowy Obwodnicy.
- Chcemy przedstawić stopień zaawansowania prowadzenia postępowania środowiskowego i wydania decyzji środowiskowej - podkreśliła Magdalena Forc-Cherek, wójt gminy Starogard Gd. - Miesiąc temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która jest inwestorem w tym przedsięwzięciu, wybrała wykonawcę programu funkcjonalno-użytkowego.
Raport GDDKiA
Cały proces jest dość skomplikowany i czasochłonny, Jak przypomniała bowiem wójt, postępowanie środowiskowe zostało rozpoczęte w kwietniu 2021 roku. Już 10 maja ubiegłego roku gmina wystąpiła o wydanie opinii w sprawie konieczności przeprowadzenia pełnego postępowania środowiskowego z raportem oddziaływania na środowisko. Opinie zostały wydane przez 3 instytucje i na podstawie tych opinii wydano postanowienie wójta o wszczęciu pełnego postępowania środowiskowego. GDDKiA przedłożyła raport oddziaływania na środowisko, który został przedłożony do organów opiniujących. Zarówno sanepid, jak i miasto Starogard, które opiniowało raport, wypowiedziały się pozytywnie na temat tego raportu. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska dwukrotnie przedłużyła rozpatrzenie tego raportu - najpierw do września, a następnie do października. W październiku konieczne były uzupełnienie informacji zawartych w raporcie. Te uzupełnienia GDDKiA przedłożyła w listopadzie, następnie w grudniu pojawiła się konieczność kolejnych uzupełnień, ale tym razem były one bardziej szczegółowe. Zostały one przygotowane 18 stycznia 2022 roku i w chwili obecnej trwa oczekiwanie na informację od RDOŚ odnośnie opinii dotyczącej raportu. Wydanie tej opinii będzie wiązało się z wejściem w kolejny etap postępowania środowiskowego. Chodzi o konsultacje społeczne, które rozpoczynają kolejną rundę rozmów z mieszkańcami. Będą to rozmowy dotyczące decyzji środowiskowej.
– To jest ten etap, w którym jeszcze nie rozmawiamy o szczegółowym przebiegu obwodnicy, natomiast rozmawiamy na temat obszaru oddziaływania planowanego przebiegu obwodnicy na środowisko - wyjaśniła wójt Magdalena Forc-Cherek.
Kwestie odszkodowań
O realizacji inwestycji mówił również poseł Kazimierz Smoliński, który przyznał, że przedsięwzięcie jest realizowane zgodnie z planem i procedurami.
- Otrzymałem informację o tym, że RDOŚ wydała pozytywne uzgodnienia do raportu i jest to znaczny krok naprzód - podkreślił Kazimierz Smoliński, który poruszył również kwestie wywłaszczeń i odszkodowań. - Apelujemy do mieszkańców, żeby w przypadku podjęcia decyzji związanych z zaskarżaniem mieli pod uwagę, że to nie wpłynie na realizację inwestycji na etapie wykonania, jednakże na etapie decyzji środowiskowej to może opóźnić tę inwestycję, a myślę, że wszyscy czekamy na nią z utęsknieniem – dodał poseł.
O współpracy między samorządami wiele mówił prezydent Janusz Stankowiak.
- Chciałbym zwrócić uwagę na doskonałą współpracę naszych trzech samorządów oraz pana posła - przyznał prezydent Stankowiak. - Dzięki temu możemy mówić o pewnych sukcesach. W początkowej fazie to miasto Starogard było partnerem wiodącym w tworzeniu studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Dziś partnerem wiodącym jest gmina Starogard Gdański – zaznaczył.
Kiedy ruszy budowa?
Starosta Kazimierz Chyła nie krył, że dzisiejsze spotkanie poprzedziło wiele lat niepewności. – Dziś możemy powiedzieć, że budowa obwodnica to coś bardzo realnego – zauważył starosta Kazimierz Chyła, który podkreślił, że decyzja środowiskowa to kluczowy dokument, który pozwoli na dalszą część realizacji inwestycji.
Zenon Sobiecki, z ramienia Społecznego Komitetu Budowy Obwodnicy, zauważył, że obecnie komitet nie ma za bardzo co robić, co jest zresztą bardzo dobrą sytuacją. – Samorządy nad tym tematem pracują wzorowo i wszyscy mamy świadomość tego jaki jest to złożony proces – podsumował Zenon Sobiecki.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w drugim kwartale 2023 roku uda się wyłonić wykonawcę, a wbicie łopaty powinno nastąpić w 2025 roku.
Napisz komentarz
Komentarze