poniedziałek, 25 listopada 2024 06:33
Reklama dotacje rpo
Reklama

Starogard miastem „zapyziałym”?! Prezydent Tczewa w kontrowersyjnych słowach o Starogardzie Gdańskim

Niepisany konflikt pomiędzy mieszkańcami Tczewa i Starogardu trwa od wielu, wielu lat. Mieszkańcy Starogardu uważają, że to oni są lepszymi kierowcami, ci drudzy zaś nie mogą zrozumieć, dlaczego stolicą Kociewia nie ogłoszono do tej pory Tczewa. Gdy tylko nadarza się okazja, jedni przygadują drugim. Niedawno oliwy do ognia dolał sam prezydent Tczewa Mirosław Pobłocki, który w wywiadzie radiowym nazwał Starogard „zapyziałym miastem”. Wypowiedź ta zbulwersowała nawet samych mieszkańców Tczewa.
Starogard miastem „zapyziałym”?! Prezydent Tczewa w kontrowersyjnych słowach o Starogardzie Gdańskim

Nie jest tajemnicą, że mieszkańcy Tczewa i Starogardu nie pałają do siebie zbyt dużą sympatią. I choć nie jest to konflikt, który powstał na konkretnym podłożu, jedni i drudzy korzystają ze sposobności, aby - gdy tylko nadarzy się ku temu okazja - dopiec mieszkańcom sąsiedniego miasta.
Przedstawiciele stolicy Kociewia, jak i ci, którzy najchętniej przesunęliby ją o 25 kilometrów na północny-wschód, twierdzą, że są lepszymi kierowcami od tych drugich. Starogardzianie zazdroszczą sąsiadom pięknych bulwarów wiślanych i rozbudowanego układu kolejowego, a Tczewianie - restauracji KFC, czy prężnie działającej galerii, która - jak się za chwilę okaże - stanie się elementem większego sporu.

Poszło o galerię…
Niedawno głośno zrobiło się o zamknięciu jedynego w Tczewie kina Helios, mieszczącego się właśnie w budynku Galerii Kociewskiej, zlokalizowanej vis-a-vis dworca PKP. Zespół prasowy Heliosa poinformował, że na skutek wypowiedzenia umowy najmu przez właściciela galerii kino zostanie zamknięte. Po burzy, jaka rozpętała się w Internecie, obydwu stronom udało się dojść do konsensusu i kino po kilkudniowej przerwie wznowiło działalność.

Starogard miastem „zapyziałym”?
Temat ten został poruszony podczas wywiadu na antenie Radia Tczew, którego gościem był prezydent miasta Mirosław Pobłocki. Zapytany przez prowadzącą audycję dziennikarkę o funkcjonowanie Galerii Kociewskiej w Tczewie, w pewnym momencie swojej wypowiedzi zaznaczył, że Starogard traktowany jest jako miasto - jak to określił - „zapyziałe”.
- […] Czasami bywam w Empiku w galerii, ale wolę kupować książki przez Internet i podejrzewam, że większość tak woli. I to jest ten kolejny element, który niestety wpływa na funkcjonowanie galerii. Przechodzimy powoli na zakupy internetowe. Galeria jest tylko po to, aby przyjść, spędzić czas, pójść do restauracji, do kina, a zakupy może przy okazji. Powiem szczerze, że w galerii oprócz Empiku korzystam najczęściej ze sklepu zoologicznego, a tak w zasadzie nie pamiętam kiedy ostatni raz byłem, żeby jakieś ciuchy kupić - mówił prezydent Tczewa Mirosław Pobłocki podczas czerwcowej audycji.
- Tak jak pan prezydent wskazał, że częściej przechodzimy na te zakupy realizowane w Internecie, to wtedy prym wiodą właśnie Tczewianie, że kupują w Internecie, bo np. w galerii w Starogardzie Gdańskim klienci są - stwierdza prowadząca rozmowę.
- Ja czekałem kiedy ten Starogard padnie - odpowiedział prezydent Pobłocki, który podkreślił, że tczewskie media chętnie promują stolicę Kociewia. - Starogard zawsze był traktowany, przynajmniej przez ostatnie lata, jako takie miasto trochę zapyziałe - sprowokuję, ale powiem to. Do dzisiaj takie jest, przynajmniej w mojej ocenie. Jak patrzę chociażby na stan ulic w Tczewie, a Starogardzie, to pożal się Boże w Starogardzie te dziury. Chociaż robi się dużo, ale jeszcze sporo jest zaległości - kontynuował.

Miasta przeciwstawne
Włodarz Tczewa, zamiast ugryźć się w tym momencie w język, postanowił kontynuować swoją wypowiedź.
- Tczew – Starogard to zawsze były takie miasta przeciwstawne. Pamiętam z czasów mojej młodości, kiedy Tczewianie jeździli na zakupy do Starogardu, a mieszkańcy Starogardu do Tczewa i spotykali się gdzieś po drodze w pociągu. Jaka jest różnica pomiędzy Tczewem a Starogardem?
Tczew jest praktycznie zapleczem Gdańska i tu trzeba pamiętać o tym, że wsiadamy do samochodu, wsiadamy do pociągu - góra 30 min i jesteśmy w Gdańsku, gdzie mamy pierwszą galerię, a potem kawałek dalej we Wrzeszczu już mamy kolejne galerie. My mamy duże galerie za pasem. Starogard zawsze był trochę z boku. Dojazd ze Starogardu do Gdańska koleją praktycznie to jest już długa wyprawa. Dzisiaj droga (DW 222 – przyp. red.) jest po remoncie i jest łatwiejsza, ale zawsze jest to dalej, stąd Starogard ma warunki bycia takim ośrodkiem niezależnym od Trójmiasta. Tczew, tak jak Pruszcz, skazany jest na bycie takim przedmurzem Trójmiasta, co daje pewne korzyści, co daje dobre strony, ale stanowi też o pewnej takiej słabości, bo pewnych usług w Tczewie nie będzie, skoro są pół godziny dalej w Gdańsku - mówi Pobłocki i podaje jako przykład filię uczelni wyższej, która funkcjonuje w Starogardzie Gd.

Starogardzka komunikacja lepsza niż tczewska?
W dalszej rozmowie dziennikarka tczewskiej rozgłośni radiowej powołuje się na sygnały słuchaczy, że w Starogardzie Gd. jest dobrze funkcjonująca komunikacja miejska.
- Ja nie wiem, czy w Starogardzie jest dobra komunikacja miejska - brnie dalej Pobłocki. […] Jest na pewno mniejsza komunikacja, funkcjonująca na zupełnie innych zasadach, a tczewska komunikacja wcale nie jest taka zła. Bardzo wiele osób chwali naszą komunikację - mówi.
- Jakie są głosy chwalące naszą komunikację miejską w Tczewie? - dopytuje dziennikarka. - Ostatnio, jak rozmawialiśmy o komunikacji miejskiej, to był problem z kierowcami, z punktualnością, z koniecznością zmiany rozkładu jazdy, z niewywiązywaniem się przewoźnika z umowy i z przetargiem, który niestety nie wyszedł - przypomina.
- Ale pani redaktor jest stronnicza w tym momencie. Chyba Starogard zatrudnił Panią na jakimś etacie, tak? Żartuję oczywiście - mówi przekornie włodarz Tczewa. - Jeżeli mamy porównywać komunikację, to w Tczewie jest bardziej rozbudowana niż w Starogardzie. Tczew świadczy komunikację na podstawie zleceń z firmami prywatnymi, Starogard ma komunikację własną, nie wiem czy to jest spółka, czy działa jako zakład budżetowy, co powoduje, że musi ponosić koszty wymiany taboru. Temat kierowców - podejrzewam, że jest podobnie w Starogardzie i Tczewie – mówi Mirosław Pobłocki.

Magistrat nie komentuje sprawy
Wywiad ten, a konkretnie wypowiedź prezydenta o „zapyziałym” mieście Starogard, wzbudza wiele kontrowersji wśród słuchaczy i mieszkańców obu miast. Zwróciliśmy się więc do tczewskiego magistratu z prośbą o wyjaśnienie tych krzywdzących słów i uzasadnienie, dlaczego prezydent właśnie tak uważa. W odpowiedzi otrzymaliśmy informację, że Urząd Miasta nie będzie komentował tych słów…
O komentarz w tej sprawie zwróciliśmy się również do prezydenta Starogardu Gdańskiego.
Ze względu na urlop włodarza miasta, odniesienie opublikujemy w jednym z kolejnych wydań Gazety Kociewskiej i na portalu Kociewiak.pl.
Mamy nadzieję, że słowa prezydenta miasta Tczewa, które padły na antenie radia, były pomyłką freudowską, a na ostudzenie emocji mieszkańców obu konkurujących ze sobą miast idealnie wpiszą się słowa znanej polskiej sentencji: kto się lubi, ten się czubi.

W tekście cytowane są fragmenty wywiadu zamieszczonego 22 czerwca na stronie internetowej Radia Tczew.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Vela 07.09.2023 14:06
Owszem, dom w którym urodził się Grzegorz Ciechowski został wykupiony ale przez Polaka mieszkającego we Francji i to on wyremontował ten obiekt z myślą o stworzeniu tam miejsca poświęconemu Ciechowskiemu ! Gdyby nie to, prawdopodobnie działka wraz z domem została by sprzedana deweloperowi !

tczewiak papudrak 14.07.2022 09:02
za samą mordę tego typa wysoki wyrok , śmieć...

baniarze na bani 13.07.2022 09:18
wisła młoty , wisła dziady , na debilizm nie ma rady...

Tczew/Koeln 12.07.2022 17:52
i ma racje a moja naga nigdy w zyciu w tej wsi Starogard nie stanela, bo i po co, zawsze zakupy robione byly w Trojmiescie i od pokolen mam w Trojmiescie i w Szczecinie oraz w Warszawie najblizsza rodzinie, takze od Odry za zachod to juz nie wspomne

stg górą 12.07.2022 23:55
no no to właśnie tczew to jest taka dziura jakich mało jedyne co macie fajne to stacje pociągów a reszta do stg nawet nie nie umywa.

unijny 11.07.2022 23:14
Pochwal się tczewski sieroto zdewastowanym amfiteatrem... To jest przykład twojego gospodarzenia.... Już nie mówię o festiwalu Ciechowskiego!!!

Tczew/Koeln 12.07.2022 18:44
zanim zaczniesz obrazac innych to radze zapoznac sie nowa informacja a poza tym Ciechowski zasluzyl sobie na cos wiecej, wiec zostal wykupiony dom w ktorym uroddzil sie i stanie sie miedzynarodowa wymiana muzyki i sztuki Paryz-Tczew a organizatorem rowniez znany swiatowej slawy tczewski artysta Jaroslaw Kukowski a na artystow malarzy Tczew nie narzeka sporo mieszka w Tczewie czego nie mozna powiedziec o Starogardzie

jola 12.07.2022 19:33
Ci ze starogardu,to tylko obrażać potrafią,to zwykłe barany1

jolanda 12.07.2022 22:27
Tak, przykład idzie z góry....hehe

stg górą 12.07.2022 23:57
a ci ze tczewa to jeżdzić nie potrafią bo są chamsy na drodze

Czytelnik 13.07.2022 05:20
Zanim zaczniesz cokolwiek radzić i wypowiadać się na temat sztuki, muzyki i malarstwa, to wcześniej zapoznaj się z zasadami pisowni oraz ortografii języka polskiego. W takiej kolejności!

Tczew/Koeln 13.07.2022 11:24
porady to mozesz udzielac mieszkancom Starogardu a poza tym trzeba byc slepym i bezmozgowcem aby nie zauwazyc, ze klawiatura nie jest ustawiona na jezyk polski

Tczew/koeln 12.07.2022 19:10
@ unijny, wiecej na temat Ciechowskiego znajdziesz YT Tcz.pl ,,do domu Ciechowskiego ...,, tylko uwazaj abys nie byl pozniej zakomplesiony -:)))

Tom 12.07.2022 22:27
Ciechowski zawsze mówił publicznie, że pochodzi z Torunia jakoś tak niechętnie mówił o Tczewie! A znam dobrze jego twórczość i życiorys. Co do festiwalu Ciechowskiego to chyba chodziło o to ile ten śmieszny prezydencik dokłada do imprezy. W tym roku nie będzie muzyki w plenerze a w mniejszej sali z racji rosnących kosztów!!! Co na to krzykacz pobłocki?

tutam 12.07.2022 23:46
Ciechowski kilka razy był prywatnie w Starogardzie, bo miał tu krewnych.

Ariel 10.07.2022 19:23
Wolę mieszkać w Zapyziałym Starogardzie niż w "Palantowie" jak jest nazwany ten piękny czczew.

mesaja 10.07.2022 18:43
facio z tczewa jest idiotą , a wy się podniecacie tym co powiedział , nawet neumann rzygał tczewem i tyle w temacie papudraków...

tutam 10.07.2022 18:42
Coś nie tak jest z tym serwisem. Nie można korzystać z klawiszy strzałkowych, bo serwis je przechwytuje jako klawisze zmiany strony. A to jest uwalone i na stronie drugiej ładuje się widok kodu strony.

tutam 10.07.2022 14:49
Sytuacja w sumie typowa dla większości dużych województw w Polsce: do dużej aglomeracji powiązanej ze stolicą województwa należy tylko kilka miast. Pozostałe miasta to tzw. prowincja. I tak jest niestety także ze Starogardem. Co z tego, że mieszkamy na Pomorzu teoretycznie Gdańskim, skoro do morza mamy aż ponad 50 km. To wystarczająco dużo, by mieć bardzo niewiele wspólnego z Trójmiastem, z którym chcemy być tak bardzo związani, a z którym nawet nie mamy porządnych połączeń komunikacyjnych. Tczew pod tym względem jest dużo bliżej morza i Trójmiasta. Więc i oddech wielkiego miasta jest tu wyraźnie wyczuwalny.

kiker 11.07.2022 23:03
Absurdalne argumenty... W trójmieście zarabiam spore pieniądze ale tam wypocząć w weekend to masakra dlatego mam w Stg dom i tu korzystam z leśnego otoczenia i chociażby szlaków rowerowych. Co nam niby daje to tzw. powiązanie z Trójmiastem!!!

jola 12.07.2022 19:34
W starogardzie korzystasz tylko ze smrodu z Polfy i z samochodów.

tutam 09.07.2022 14:11
Rozbudowana kolej i wieżowce w Tczewie to spuścizna PRL-u. Ciekawe jak wyglądałby Tczew gdyby trzeba było TERAZ zbudować to miasto od nowa. Ten wielki węzeł kolejowy to właściwie powinien być w Gdańsku, a nie w Tczewie - tylko że przed wojną Gdańsk nie był polski. I o to się wszystko rozbija.

nawalony 09.07.2022 10:28
rzygam tym świrem

tutam 08.07.2022 22:05
Zdaje się, że pensje w Tczewie są też trochę wyższe niż w Starogardzie. W Starogardzie normą jest płaca minimalna, plus premia 100 zł pod stołem. Weźmy taką Polpharmę: firma niby duża i bogata - tylko, że pracy dla zwykłego szarego człowieka TU NIE MA. Oferty są tylko dla wysokiej klasy specjalistów z dziedziny biotechnologii, nanotechnologii, itp. Kosmos jakiś. Nie takiego rynku pracy oczekujemy w mieście, które kiedyś nazywane było "Łodzią północy".

Dr 09.07.2022 20:08
No pewnie. Nic nie umiec ale zarabiac 10tys. Bylo sie uczyc.

tutam 10.07.2022 14:52
Zamilcz mały człowieczku z pięknym dyplomem Wyższej Szkoły Gotowania Na Gazie. Nie każdy może być "Dr", bo ludzie są różni. Dotarło?

Tczew/Koeln 13.07.2022 13:54
oczywiscie, ze masz racje zarobki sa wyzsze, takze informacje na ten temat mozna znalesc w internecie, poza tym zauwazylem, ze w Starogardzie dziala propagadowa tuba sukcesu tak jak w TVPiS info, a na sukcesy przenosi sie z Team na jednego grajka, wow szok tak jak w partii PiS

tutam 08.07.2022 21:56
Prawda jest taka, że miasta bez wieżowców są uważane za mało atrakcyjne inwestycyjnie, ponieważ grunt jest tu tani i nie ma sensu i nie opłaca się budować wysoko. Nikt tu nie inwestuje, nie ma biznesu, nie ma rozmachu inwestycyjnego więc i ceny gruntu są takie, że najlepiej budować parterowo. W takich Czechach nawet w miasteczkach 10-tysięcznych są wieżowce. O czymś to świadczy. W Polsce są tylko dwa miasta większe od Starogardu również bez wieżowców: Chełm i Biała Podlaska. Wszystkie pozostałe polskie miasta mające w okolicach 50 tys. mieszkańców i oczywiście więcej, posiadają taką zabudowę. Taka niestety jest psychika ludzka, że żeby zawiesić na jakimś budynku oko, budynek musi mieć trochę pięter. Nie da się inaczej. Dlatego Starogard wypada tak marnie wizualnie w porównaniu do Tczewa, Malborka czy Wejherowa. Gdzie nie sięgniesz okiem, szare brzydkie bloczydła niewiele wyższe od tych pegeerowskich. I brzydkie centrum pełne odrapanych, zdewastowanych przez meneli kamieniczek z koślawymi dachami. Nie podoba mi się taki Starogard - i tu niestety rozumiem pana Pobłockiego. Pod wieloma względami Starogard wygląda jak miasto kilkutysięczne, a nie prawie 50-cio.

note 08.07.2022 22:34
A mi się wydaje, że buduje Pan narrację pod złagodzenie chamstwa Pobłockiego.

Hah 08.07.2022 22:35
Wieżowce to masz w Warszawie i kilka pojedynczych w innych miastach.

e tam... 10.07.2022 16:16
Bez przesady, co? Po co nam wieżowce? Prznajmniej jest naturalne światło i jako takie powietrze. Centrum nie jest brzydkie a i do 50 tysięcy miastu daleko. Musi pan być bardzo zmanierowany, a na dodatek niemodny, żeby wieżowce stawiać na piedestale.

tutam 10.07.2022 18:37
Nie chodzi o takie same kloce jak te w Tczewie z epoki wczesnego Gierka. To se ne vrati. Chodzi o nowoczesną architekturę, a taką są np. budynki 8-kondygnacyjne, bardzo popularne np. w Niemczech. Budynki architektury miejskiej powinny być różnej wysokości, by miasto miało ładny tzw. skyline. I tylko o to mi chodzi. Obecne starogardzkie bloki, nie dość, że niskie, to tak samo komunistyczne jak te tczewskie. Nie taki Starogard mi się marzy. Starogard ma obecnie ok. 47 tys. - wystarczająco dużo by zasługiwał na ładną, atrakcyjną dla oka i jednocześnie prestiżową architekturę.

e tam... 11.07.2022 18:15
No cóż ... większość z tamtych czasów pochodzi a te nowe za to mają duże mieszkania, Są kolorowe, tereny wokół zadbane. Nie ma co narzekać. Wysoka zabudowa to żadna nagroda dla mieszkańców. Czekam na połączenie dróg rowerowych i naprawę zaniedbanych uliczek . Będzie ładnie. Nostalgicznie. Stare włoskie miasteczka nie tęsknią za nowoczesnością . My też nie musimy. Doceńmy obecne walory miasta.

tutam 08.07.2022 21:38
Tczewowi chyba najbardziej zazdroszczę porządnego odbioru stacji radiowych z Trójmiasta. W Starogardzie UKF zawsze odbierał dużo gorzej i było zawsze dużo mniej stacji. Zawsze były z tym mniejsze lub większe problemy. W Starogardzie jest dużo miejsc, w których jak to się mówi, "fale zawracają". W czasach analogowej telewizji dotyczyło to też telewizji.

Radek 08.07.2022 22:08
Z dvbt 2 na Kociewiu, też jest ogromny problem, ponieważ tv naziemna działa w bliskim paśmie lte. Nadajniki telefoni komórkowej powstają jak grzyby po deszczu a tv naziemnej z Iławy lub Chwaszczyna.Zgadzam się ,że z odbiorem ukf był zawsze problem a teraz się nawarstwi tak samo z odbiorem tv naziemnej bedzie zacinanie i pikseloza.

tutam 10.07.2022 15:00
Pamiętam jak beznadziejnie odbierało w Starogardzie Radio Plus na dawnej częstotliwości 67,07 MHz. Odbiorniki przenośne to w ogóle tego nie odbierały. Tymczasem w Tczewie, Malborku, a nawet Elblągu piękny odbiór stereo.

tutam 08.07.2022 21:32
Tczew jest wizytówką Wybrzeża dla przybyszów z centrum kraju. Stąd wieżowce, ciekawy układ drogowy, rozbudowana kolej. Starogard nie jest częścią żadnej aglomeracji ani nie jest żadną wizytówką nikogo ani niczego. Dlatego tu nigdy nie będzie takiego błysku inwestycyjnego jaki jest w Tczewie. To, że w Starogardzie parę rzeczy działa lepiej niż w Tczewie, jest smutną koniecznością miasta skazanego na samodzielność i sporą odległość od większych ośrodków. Piszę to jako starogardzianin.

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: agataTreść komentarza: "Nową przypowieść Polak sobie kupi, Że i przed szkodą, i po szkodzie głupi." autor: Jan Kochanowski. Ciągle na czasie i czuję, że aktualne będzie do końca swiata.Data dodania komentarza: 29.10.2024, 11:44Źródło komentarza: Skrzywdzeni pracownicy wnoszą pozwy przeciw PKP Cargo. Pierwszymi zwalnianymi kolejarzami są ci należący do związku „Solidarność”!Autor komentarza: buźkaTreść komentarza: Ja tu widzę faszystowskie świnie przy korycie. Nic więcej.Data dodania komentarza: 28.10.2024, 21:54Źródło komentarza: Promocja książki dr. Mateusza Kubickiego pt. "Okupacja niemiecka w powiecie starogardzkim w latach 1939–1945"Autor komentarza: agataTreść komentarza: Rączki poobcinać a nie że teraz za nasze pieniądze dlej będą nic nie robic tylko spać i jeśćData dodania komentarza: 28.10.2024, 11:34Źródło komentarza: Policjanci zatrzymali włamywaczy, którzy trzykrotnie okradli niezamieszkały budynek w TczewieAutor komentarza: tutamTreść komentarza: Jeśli co roku ze wszystkich szkół średnich w Starogardzie na studia do Gdańska wyjeżdżają prawie wszyscy maturzyści i po skończeniu studiów już nie wracają, to niestety może tak być.Data dodania komentarza: 28.10.2024, 00:20Źródło komentarza: Starogard się wyludnia?! Z roku na rok miasto liczy coraz mniej mieszkańcówAutor komentarza: tutamTreść komentarza: Dlaczego osoby z marginesu noszą dziś bejsbolówki albo kaptury? Skąd ta wieśniacka hip-hopowa moda?Data dodania komentarza: 27.10.2024, 23:36Źródło komentarza: Ukradł 100 metrów kabla z budowy. Złodziej stanie przed sądemAutor komentarza: tutamTreść komentarza: Dziwnie działają narkotyki, że skakanie po dachu aut jest takie kuszące i atrakcyjne. Pewno siada psychika młodego człowieka, gdy widzi, że prawie każdy pracujący ma dziś samochód, a ja nie.Data dodania komentarza: 27.10.2024, 23:34Źródło komentarza: [NAGRANIE Z MONITORINGU] Młody nabuzowany mężczyzna skakał po dachu auta na starogardzkim Rynku
Reklamadotacje rpo
Reklama
Reklama