Wczoraj do 84-latki zadzwoniła oszustka, która podała się za jej wnuczkę. Kobieta, podając się za wnuczkę pokrzywdzonej, że miała wypadek i potrzebuje pieniędzy na kaucje. 84-latka uwierzyła oszustce i przekazała nieznanej osobie 75 tysięcy złotych. Ofiarą oszustwa stała się również 50-latka, która podczas sprzedaży ubrań otrzymała wiadomości na telefon z linkiem od osoby zainteresowanej zakupem. Kobieta weszła w link, a następnie podała potencjalnemu kupcowi kod blik. Oszust wypłacił z jej konta w bankomacie w Warszawie 2 tysiące złotych. Inny przypadek dotyczy 49-latki, która straciła blisko 3 tysiące złotych. Kobieta weszła w link nadesłany na skrzynkę poczty elektronicznej i udostępniła w formularzu swoje dane dotyczące konta bankowego. Oszust wykorzystując dostęp do konta, dokonał nieautoryzowanej transakcji na swoją korzyść. Pod koniec ubiegłego roku 50-letni mężczyzna chcąc zainwestować pieniądze, wykonał kilka przelewów na kwotę ponad 20 tysięcy złotych na rachunki bankowe fałszywego pracownika pośredniczącego w inwestycjach w kryptowaluty.
*Przypominamy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, które uchronią przed staniem się ofiarą takiego oszustwa.
!! Bądź ostrożny w kontakcie z nieznajomym !!
Nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz. Nie ufaj osobom, które telefonicznie podają się za krewnych lub ich przyjaciół.
Zawsze potwierdzaj „prośbę o pomoc”, kontaktując się osobiście: wykonaj telefon lub skontaktuj się bezpośrednio.
Gdy ktoś dzwoni w takiej sprawie i pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że to może być oszustwo,
koniecznie powiadom Policję (nr 112)!
Sprawdzaj wiarygodność podmiotu. Zweryfikuj opinie o instytucji w Internecie, np. w połączeniu z terminami „oszustwo” lub „scam”. Nie poprzestawaj po znalezieniu jednej strony z opiniami.
Nie udostępniaj nikomu danych do logowania w bankowości elektronicznej i mobilnej.
Nie udostępniaj nikomu danych poufnych dotyczących Twoich kart płatniczych.
Nie przesyłaj nikomu skanów swojego dowodu osobistego.
Nie podawaj nikomu kodu BLIK.
Nie instaluj dodatkowego oprogramowania, na urządzeniach, z których następuje logowanie do bankowości internetowej.
- Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy wymaga tego osoba podająca się za analityka giełdowego, konsultanta czy innego doradcę inwestycyjnego – przestrzega st. post. Katarzyna Ożóg z Zespołu Prasowego KPP w Tczewie. - Jeśli ktoś zażąda zweryfikowania Twoich danych lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania, rozłącz się i zadzwoń do biura obsługi klienta banku. Nie udostępniaj nikomu swoich danych do logowania w bankowości elektronicznej i zachowuj dużą ostrożność przy realizowaniu transakcji przez Internet. Przede wszystkim nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. W przypadku otrzymania przelewu od nieznajomego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj środków dalej, nawet jeśli „Twój doradca” o to prosi – nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie.
Opr. (tomm)/KPP w Tczewie
Napisz komentarz
Komentarze