W przetargu na wyłonienie wykonawcy tego odcinka DK 22 wpłynęło siedem ofert. Dwie mieściły się w zaplanowanym na ten cel budżecie, który wynosił ok. 90 mln zł. Najkorzystniejszą ofertę na kwotę ok. 79 mln zł złożyła firma Budowlano-Drogowa MTM z Gdyni.
Specyfika zadania
W ramach prac budowlanych rozbudowany zostanie odcinek DK 22 od wylotu ze Zblewa do Sucumina o długości ok. 6 km. Obecnie ten fragment drogi jest wykonany z płyt betonowych (na początkowym odcinku przykrytych dywanikiem z nawierzchni bitumicznej), które zostaną rozebrane. Przyszły wykonawca zbuduje nową konstrukcję i nawierzchnię drogi dostosowaną do nośności 11,5 t/oś. W ramach prac przebudowane zostaną skrzyżowania, zatoki autobusowe i chodniki. Wzdłuż całego odcinka drogi powstanie ścieżka pieszo-rowerowa, a przejścia dla pieszych/przejazdy pieszo-rowerowe będą wyposażone w dedykowane oświetlenie.
W trzech miejscach staną ekrany akustyczne. Wzdłuż drogi zostanie zbudowany kanał technologiczny. Powstanie także kanalizacja deszczowa oraz oświetlenie drogowe. Łączne koszty inwestycji wyniosą ok. 116 mln zł.
Cel inwestycji
Inwestycja przyczyni się do zwiększenia przepustowości układu drogowego oraz poprawy bezpieczeństwa (m.in. poprzez rozdzielenie ruchu kołowego, rowerowego i pieszego). Zwiększy też dostępność transportową terenów sąsiadujących z inwestycją.
Rozbudowa pozytywnie wpłynie również na jakość życia mieszkańców i środowisko naturalne, m.in. dzięki obniżeniu poziomu hałasu, drgań oraz redukcji ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport.
Utrudnienia na DK 22 na Pomorzu
Obecnie prace zmierzające do podniesienia nośności drogi krajowe w naszym województwie do 11,5 t/oś prowadzone są na trasach: Chojnice - Czersk (odcinek - 22,5 km, zakończenie w III kw. 2024 rok), Czarlin - Knybawa (kilkukilometrowy odcinek, zakończenie w październiku 2024 roku), Knybawa - Gnojewo (odcinek - 5,6 km, zakończenie we wrześniu 2024 roku), Królewo - granica woj. pomorskiego/ warmińsko-mazurskiego (odcinku - 10,5 km, zakończenie w listopadzie 2024 rok).
Drogowcom udało się już ukończyć budowę kilku odcinków: Zabagno – Swarożyn (odcinek - 3 km, zakończenie w 2023 roku), granica woj. wojlkopolskiego/ pomorskiego – Buszkowo (odcinek - 2,5 km, zakończono w 2023 roku), Cis – Malbork (odcinek 1,4 km, zakończono w 2022 roku).
Na odcinkach: Czersk – Czarna Woda (10,3km), Czarna Woda – Zblewo (17,8 km) i Malbork – Królewo – przygotowywana jest dokumentacja projektowa.
Powstaną dwie obwodnice
W ciągu DK22 przewidziano również realizację dwóch obwodnic Człuchowa (obecnie przed wyborem wariantu drogi przez Komisję Opiniującą Projekty Inwestycyjne) i Starogardu Gdańskiego (opracowywana jest Koncepcja Programowa). Te inwestycje są realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Łączne koszty rozbudowy DK22 wynoszą ok. 1 mld zł. Do tego należy dodać szacowane na 1,15 mld zł koszty inwestycji obu obwodnic. Razem będzie to 2,15 mld zł.
Napisz komentarz
Komentarze