4C czyli główne etapy profesjonalnie przeprowadzonego onboardingu
Wielu ekspertów w zakresie onboardingu zgadza się w kwestii, że istnieją cztery główne etapy wdrażania podwładnego, zwane 4C. Te etapy to:
- Compliance – z angielskiego termin ten oznacza zgodność bądź uległość wobec czyjś życzeń. W onboardingu oznacza, dostarczenie pracownikowi informacji o wszystkich procedurach zachodzących w firmie po to, aby mógł dobrze się w nich odnaleźć;
- Clarification – z angielskiego znaczy „objaśnienie”, jest to więc proces w którym objaśnia się podwładnemu cele oraz zadania, które przed nim stoją.
- Culture - czyli po angielsku, kultura. Jak sama nazwa wskazuje, ten etap polega na przedstawieniu pracownikowi, kultury organizacyjnej jaka panuje w danym miejscu pracy;
- Connection – czyli z angielskiego połączenie. Ten bardzo ważny krok dba o odpowiednią integrację pracownika z resztą zespołu w danej firmie.
Wykonanie wszystkich czterech wyżej wymienionych kroków jest niezwykle ważne, zwłaszcza dla pracownika, który właśnie pojawił się w danym przedsiębiorstwie. Warto w tym momencie zwrócić uwagę na statystyki, które wskazują na to, iż aż dla ponad 60% pracowników, najważniejszym celem onboardingu jest wprowadzenie ich w kulturę organizacyjną przedsiębiorstwa.
Na co liczą firmy, które decydują się na onboarding?
Jak wskazano już w wielu licznych badaniach związanych z tym tematem, onboarding niesie za sobą wiele korzyści, obok których nie można przejść obojętnie. Które z nich są jednak najważniejsze z punktu widzenia przedsiębiorstwa? Jak wskazują sami właściciele firm, dla nich w onboardingu najważniejsze jest to, żeby zatrzymać przy sobie pracownika. Faktem jest, że dobrze przeprowadzony proces onboardingu sprawia, że pracownik po prostu szybciej czuje się częścią danej firmy. Dlatego też są mniej chętni do podjęcia decyzji o ewentualnym odejściu z przedsiębiorstwa.
Jak wskazują dane pochodzące z różnych portali, a także z badań związanych z omawianym tematem, wygląda na to, że blisko 70% podwładnych, którzy przeszli przez odpowiednio przeprowadzony proces onboardingu decyduje się na pozostanie w firmie przez dłużej niż trzy lata. Trudno więc się dziwić, że onboarding zdobywa coraz większą popularność wśród zarówno dużych, średnich jak i małych przedsiębiorstw. Państwo również powinni z tego skorzystać.
Napisz komentarz
Komentarze