W ramach imprezy (rozpoczęcie o godz. 13.00, także zapisy do zawodów) przewidziano nie tylko rozgrywki w unikatową grę jaką są Kapele, ale także uroczysty przejazd motocykli po wsiach gminy, konkursy dla dzieci i dorosłych, kuchnię kociewską oraz wiele innych atrakcji.
Oczywiście tego dnia najważniejsze będą Kapele. Co to takiego? Nie każdy Kociewiak będzie w stanie wyrecytować zasady gry, której tradycja sięga kilku wieków.
Kapele to stara kociewska gra, znana głównie na terenach Gminy Osieczna. Zasady gry są określone regulaminem opracowanym przez rdzennych mieszkańców Kociewia na postawie opowiadań i zachowanych informacji od przodków. Kapele to gra jedyna w swoim rodzaju, która doskonale potrafi integrować współzawodników. Jedna rozgrywka trwa 30 minut i bierze w niej udział od 4 do 7 zawodników.
Zasady gry:
(żródło: www.gminaosieczna.pl)
Na początku losowo wybiera się kapelmistrza wyposażonego w czapkę (którą rzuca w zawodnika). Zawodnik ma za zadanie rzucić kamieniem w stożek kamienny (ułożony z 5 płaskich kamieni), w taki sposób, aby go rozbić. Tutaj trzeba wykazać się precyzją.
Jeśli zawodnik rozbije stożek biegnie bezpiecznie po swój kamień, kapelmistrz musi go odbudować, wtedy może rzucać czapką (w którą jest wyposażony) w zawodnika, który ma w ręku swój kamień i znajduje się w obrębie pola do gry. Jeżeli osoba będąca kapelmistrzem trafi w biegnącego zawodnika czapką, to zamieniają się miejscami, i teraz zawodnik staje się kapelmistrzem, a kapelmistrz zawodnikiem.
Jeżeli zawodnik nie rozbije kamiennego stożka a jego kamień nie wyleci za pole gry biegnie po swój kamień, i dopiero gdy ma on go w ręku osoba będąca w tym czasie kapelmistrzem moze w niego rzucać czapką. W trakcie biegu z kamieniem zawodnik powinien stosować uniki przed czapką kapelmistrza. Jeżeli osoba będąca kapelmistrzem trafi w biegnącego zawodnika czapką, to zamieniają się miejscami, i teraz zawodnik staje się kapelmistrzem, a kapelmistrz zawodnikiem.
Jeśli zawodnik rzucający kamieniem nie trafi w stożek oraz jego kamień wyleci poza pole zostaje kapelmistrzem.
Poczas rozgrywki w tym czasie żaden z pozostałych graczy nie ma prawa rzutu. Wracający z kamieniem nie może wybiegać poza boisko, musi wracać do miejsca rzutu w obrebie pola gry.
W "kapele" wygrywa ten, który był kapelmistrzem najkrócej.
Grę nadzoruje sędzie, który wyposażony jest w gwizdek. Na sygnał gwizdka następuje:
- rozpoczęcie,
- oddanie rzutu,
- zmiana kapelmistrza,
- zakończenie rozgrywek,
Ostateczny werdyk należy do sędziego.
Napisz komentarz
Komentarze