Fatalne wrażenia podróżujących
Póki co tereny przydworcowe to w stolicy Kociewia jeden z bardziej zdegradowanych obszarów miasta. Stanowią one własność PKP. Bez planu zagospodarowania miasto nie miało żadnego wpływu na ich przyszłość. Dlatego urzędnicy jak i radni podkreślali istotę dokumentu.
- Dla jakiegokolwiek finansowania i modernizacji tego dworca, stworzenie planu zagospodarowania przestrzennego było niezbędne – zapewnia zastępca prezydenta Starogardu Gd. Wojciech Pomin.
Dla mnie rewitalizacja tego dworca jest priorytetem – mówi z kolei radny Paweł Głuch. - Śmiem nawet postawić tezę, że jest ważniejsza od rewitalizacji Rynku na Starym Mieście. Węzeł komunikacyjny jest niezmiernie istotny. Opowiastki ludzi nie tylko ze Starogardu Gd. na temat tego dworca i jego wyglądzie świadczą bardzo źle o mieście.
Stworzenie zintegrowanego węzła przesiadkowego to dyspozycja planu zagospodarowania województwa pomorskiego i jest dla Starogardu Gd. obowiązkowa.
Nie taka „wypasiona” inwestycja...
Od planu do realizacji droga bardzo daleka.
To nie jest zadanie na dziś, ani na jutro – mówi naczelnik wydziału planowania i urbanistyki Maria Brzozowska. - Plan ma nas przygotować do ubiegania się o tego typu inwestycję. Na pewno nie będzie to taka „wypasiona” inwestycja, jak choćby w Tczewie czy Przemyślu.
W obecnej sytuacji finansowej miasta bez środków z Unii Europejskiej na pewno się nie obejdzie. Biorąc pod uwagę stan większości dworców w Polsce, o środki w drodze konkursu będzie bardzo ciężko.
- Jeśli chodzi o modernizację dworca jak i urządzenie węzła przesiadkowego z góry zakładamy, że nie będzie nas na to stać – potwierdza Wojciech Pomin. - Mamy przyszłe rozdanie środków w ramach regionalnego Programu Operacyjnego, ale również program, gdzie koszty modernizacji dworca i węzła przesiadkowego pokryją w 1/3 PKP, 1/3 miasto i 1/3 środki z zewnątrz.
Integralna rola al. Wojska Polskiego
W dokumentach strategii rozwoju transportu województwa pomorskiego znajduje się optymistyczny zapis, że modernizacja linii kolejowej 203 na trasie Chojnice - Tczew pozwoli na skrócenie czasu przejazdu ze Starogardu Gd. do Gdańska do 50 min. Dzisiaj jest to 90 min. Z kolei liczba połączeń ze stolicą województwa powinna rosnąć. To dobry znak dla mieszkańców. Nie od dziś wiadomo, że słaba dostępność transportowa wpływa na Starogard Gd. bardzo niekorzystnie. Ale radni zwracają uwagę na inny ważny problem. Jaką rolę w obliczu zmiany funkcji terenów przydworcowych będzie pełniła al. Wojska Polskiego.
Rejon dworca musimy nierozerwanie wiązać z zagospodarowaniem i rewitalizacją tej ulicy – uważa radny Zbigniew Kotlewski. - Nie mając koncepcji rewitalizacji alei nie wiemy co tam w ogóle może być.
Powraca pytanie czy aleja nie powinna zostać w pełni otwarta dla samochodów.
- To jest dzisiaj teren martwy. W tej chwili nie wiem czy nie należałoby się zastanowić nad dopuszczeniem tam ruchu kołowego – mówi radny Walczak.
Mieszkańcy długo poczekają na parking
Przy okazji uchwalania planu radnych bardziej niż futurystyczne wizje interesował parking przy ul. Kolejowej, o który jak twierdzą upominają się od lat.
Kluczową sprawą dla mieszkańców, było utworzyć parking na obszarze po byłych działkach pomiędzy ul. Osiedlową a Kolejową. Niestety ten teren został wytyczony przez projektanta jako teren zieleni – dziwił się radny Tomasz Walczak.
(...)
Więcej w Gazecie Kociewskiej, która ukazuje się wraz z Dziennikiem Pomorza na terenie powiatu starogardzkiego.
Napisz komentarz
Komentarze