- Niedawno słyszeliśmy w ogólnopolskich mediach taką wypowiedź: „Czy Państwo naprawdę sądzą, ze ćwiczenia Anakonda i nacisk na wzmocnienie wschodniej flanki NATO były przypadkowe”? Czy Polacy mają się czego obawiać? Ćwiczenia Anakonda 2016 zostały zakończone a znaki na kociewskich trasach z oznaczeniami dla czołgów pozostały. Jak Pan to skomentuje?
- Żadne ćwiczenia wojskowe nie są „przypadkowe”. Podobnie nacisk na wzmocnienie wschodniej flanki NATO jest działaniem zamierzonym. Rząd Prawa i Sprawiedliwości postawił sobie za główny priorytet wzmocnienie bezpieczeństwa militarnego Polski i z pełnym zaangażowaniem i skutecznością realizuje ten cel. Co do ćwiczeń wojskowych, to wszystkie one służą określonym z góry celom szkoleniowym, muszą być zaplanowane i zgłoszone z wyprzedzeniem wszystkim zainteresowanym stronom. Państwa sąsiednie zawsze muszą być z góry informowane o rozmiarach ćwiczeń, ich celu i rodzajach użytych wojsk. Każdy kto był w wojsku powinien o tym wiedzieć. Niestety strona rosyjska często zaniedbuje niektóre obowiązki informacyjne.
Co do znaków drogowych, to dodatkowe żółte znaki dla kierujących pojazdami wojskowymi nie są niczym szczególnym, są dobrze znane użytkownikom dróg w rejonach częstego ruchu pojazdów wojskowych. Że takie oznakowanie przy niektórych obiektach drogowych, jak mosty i wiadukty pozostało, to nic nadzwyczajnego. Z uwagi na planowane stacjonowanie sił NATO w naszym kraju oznakowanie to powinno pozostać. Cywile niedługo do tych znaków przywykną, choć nie muszą ich znać. Przeszkoleni żołnierze wiedzą do czego one służą i o czym informują. Wystarczy zajrzeć np. do Wikipedii, by dowiedzieć się więcej na ich temat. Obawiamy się agresywnej polityki putinowskiej Rosji, stąd determinacja naszego rządu, by wzmacnianymi siłami własnymi i sojuszniczymi działaniami NATO zapewnić Polsce bezpieczeństwo.
- Jak Pan ocenia szansę Starogardu na powstanie obwodnicy? Są nadzieje, plany, protesty a kiedy można się spodziewać konkretów, czyli rozpoczęcia prac?
- Inwestycja znajduje się w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 z perspektywą do 2025 r. Opracowane zostało Studium Korytarzowe. Opracowywane są dokumenty potrzebne do wydania decyzji środowiskowej. Po skompletowaniu dokumentacji zostanie ona przekazana do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zrobię wszystko, aby pieniądze na budowę obwodnicy zabezpieczyć w budżecie państwa i aby jej przebieg był jak najmniej kolizyjny z interesami właścicieli gruntów, przez które będzie przebiegać.
- Często podróżuje Pan po powiecie starogardzkim. Jak ocenia Pan stan dróg oraz płynność komunikacji miedzy tutejszymi gminami? Jak wypadamy na tle innych powiatów?
- Na terenie powiatu znajduje się bezpieczna i nowoczesna Autostrada A1, która zapewnia sprawny dostęp do miejscowości Swarożyn, Pelplin i Kopytkowo. Stan drogi krajowej nr 22, która prowadzi przez teren całego powiatu jest na bieżąco monitorowany i aktualizowany. Ponadto, planowane są działania związane z poprawą stanu i rozbudową tej drogi, w szczególności, jak już wspomniałem, planowane jest przygotowanie do realizacji kluczowej inwestycji – obwodnicy Starogardu Gdańskiego.
Na terenie powiatu znajduje się również wiele dróg samorządowych – wojewódzkich, powiatowych i gminnych. W budżecie państwa przewidziana jest możliwość dofinansowania zadań na sieci dróg samorządowych w ramach rezerwy subwencji ogólnej oraz Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na kata 2016 – 2019. W ramach RSO powiat starogardzki w 2016 r. otrzymał środki w wysokości ponad 1,2 mln zł na przebudowę mostu nad rzeką Wda w miejscowości Młynki. Z tych środków zmodernizowane zostaną również drogi dojazdowe w kierunku przebudowywanego mostu.
W ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019 powiat starogardzki otrzymał dofinansowanie na przebudowę wielu dróg powiatowych. W ramach tego programu przebudowana zostanie też m.in. ul. Kościuszki w Starogardzie Gdańskim.
Te programy przyczynią się do poprawy stanu dróg na terenie powiatu co znacząco wpłynie na bezpieczeństwo mieszkańców. Jest jeszcze wiele dróg gminnych i powiatowych wymagających poprawy ich stanu technicznego, będę wspierał ich dofinansowanie.
(...) Cały wywiad z Posłem znajdziecie w aktualnym wydaniu Gazety Kociewskiej!
Napisz komentarz
Komentarze